- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- onnodig tussen spoilertags (voor iedereen te lezen)
onnodig tussen spoilertags (voor iedereen te lezen)

mister blonde
-
- 12638 berichten
- 5691 stemmen
ik stoor me er nog wel eens aan dat mensen onnodig zaken tussen spoilertags zetten. het is vreselijk als je een spoiler leest van een film die je nog niet gezien hebt. tot daar aan toe. en als je twijfelt moet je het zeker tussen tags zetten.
maar... discussies bij sommige films worden compleet onleesbaar omdat dingen tussen haken staan.
stel jezelf de vraag als iemand dit leest die de film niet heeft gezien, geeft dat dan wat weg?
in veel gevallen niet. zaken als: 'het einde was goed'. hoeven niet tussen haken. vage omschrijvingen van scènes of eindes van films die niet te begrijpen zijn voor mensen die de film niet zagen hoeven er niet tussen. vage beschrijving van scènes ook niet lijkt me.
op deze manier zodra er een beetje inhoudelijk (echt inhoudelijk over het plot of zo) wordt het tussen tags gezet. daardoor kunnen mensen die willen kijken of ze een film goed zouden kunnen vinden de discussie niet lezen. lijkt me dat de site dan een belangrijk doel mist.
de helft van wat er nu tussen spoilertags staat is onnodig. ik vind het storend en het komt de site niet ten goede. gewoon even de afweging maken en jezelf bovenstaande vraag stellen. en zoals gezegd als je twijfelt, gewoon wel doen. anders niet.
als ik het mis heb moet iemand het zeggen, maar dit wilde ik echt even kwijt.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Dingen als "een goed einde" hoeven inderdaad niet tussen spoilertags. Maar zodra het "verassend einde" wordt wel, vind ik. Bij veel films lees ik dit en dan zit je je de hele film af te vragen hoe het zo verassend zou kunnen eindigen. Verpest vaak de climax voor mij.
Dat werkt ook andersom . Bijna de helft van de berichten die tussen spoilertags hoort staat (aanvankelijk) tegenwoordig juist NIET tussen spoilertags.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, mijns inziens.
Persoonlijk weet ik het liefst zo min mogelijk over de inhoud van een film. Een korte synopsis wil ik best wel lezen, een trailertje kan meestal ook wel (vooral bij actie-films) maar daarnaast ga ik eigenlijk het liefst zo onwetend mogelijk de bios in.
En als ik dan voor de film een beetje meningen zit te lezen (dat wil ik altijd wel graag weten, of mensen de film goed vinden), en ik stuit op een hele reeks compleet gele berichten, dan weet ik dat de makers van die berichten vinden dat het spoilt. Ik zou dan op hen vertrouwen dat je die beter pas leest zodra je de film hebt gezien.
En als dan later blijkt dat het bijna niets weggaf over de film, dan vind ik dat niet erg. Als ik zonodig over een film wil discussieren dan kijk ik het liefste eerst de film.
Bottomline: liever teveel tussen spoilertags dan te weinig.

mister blonde
-
- 12638 berichten
- 5691 stemmen
Dingen als "een goed einde" hoeven inderdaad niet tussen spoilertags. Maar zodra het "verRassend einde" wordt wel, vind ik. Bij veel films lees ik dit en dan zit je je de hele film af te vragen hoe het zo verRassend zou kunnen eindigen.
dat laatste ben ik niet met je eens. er wordt toch niets verpest als je zegt het eind is verrassend? je kunt hooguit achteraf denken ja, idd. dat was verrassend. dan kun je alles wel tussen tags zetten. goede acteerprestaties? oh dan ga ik wachten tot de acteerprestaties goed worden en kan ik alleen maar daar op letten. plottwist (nu wacht ik de hele tijd op een plottwist). zo zit je toch geen film te kijken. met in je achteraf, ah mr blonde zei op MM dat er een plottwist in deze film komt, ik ben benieuwd. als je echt een scene tot in detail beschrijft of iets weggeeft van de ontknoping, is het anders. dat wil je voor het eerst ZIEN in de film, niet LEZEN op de site.
er worden bijvoorbeeld ook hele lappen tekst tussen tags gezet, waar bijv. alleen in het midden een stukje spoier staat. is niet meer dan gemakzucht. de discussie is niet interessant meer voor mensen die de film niet zagen. daardoor wordt de site minder interessant voor mensen die weinig films zagen.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
dat laatste ben ik niet met je eens. er wordt toch niets verpest als je zegt het eind is verrassend? je kunt hooguit achteraf denken ja, idd. dat was verrassend.
Ik vind van wel. Zodra ik weet dat een film verassend eindigt, dan ga ik de hele film het einde proberen te raden. Dit heeft ten eerste tot gevolg dat ik de film dan meer kijk voor het einde, dan voor de film in zijn geheel waardoor ik veel dingen mis. Ten tweede heb ik het einde na het 1e uur meestal wel geraden, en dan is de verassing er wel af. Dan heb ik liever dat ik helemaal niet weet hoe het gaat eindigen en laat ik me verassen.
Zodra ik van een film weet dat er iets speciaals in zit (uitzonderlijk goed geacteerd, plottwist) ga ik daar meer op letten. Vaak vallen dan goeie dingen van de film die nog NIET genoemd zijn in het niet.

mister blonde
-
- 12638 berichten
- 5691 stemmen
Persoonlijk weet ik het liefst zo min mogelijk over de inhoud van een film. Een korte synopsis wil ik best wel lezen, een trailertje kan meestal ook wel (vooral bij actie-films) maar daarnaast ga ik eigenlijk het liefst zo onwetend mogelijk de bios in.

[edit] ook niet lullig bedoeld, maar het is veRRaSSen [/edit]

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
niet lullig bedoelt , maar kan je dan niet beter alleen discussies lezen bij films die je reeds zag? en je verder beperken tot stemgemiddeldes en stemoverzichten?
[edit] ook niet lullig bedoeld, maar het is veRRaSSen [/edit]
Het is bedoeld. Koekje van...
Als die discussies tussen tags staan wel ja. Zoniet, dan lees ik net zo hard mee. Maar eigenlijk kijk ik het liefste eerst de film voordat ik mee ga doen. Dan weet je tenminste waar je het over hebt.
Als mensen zo dolgraag willen meediscussiëren, dan kijken ze de film toch gewoon? Dan kun je zelfs de berichten die tussen tags HOREN te staan lezen.
Het is natuurlijk een stuk minder erg om te weten dat er heel goed geacteerd wordt dan dat je weet dat er een gigantisch ingenieuze plottwist aan zit te komen. Dat de acteurs het goed doen weet je na een tijdje wel. Voor de plottwist krijg je gedurende de hele film telkens nieuwe informatie wat je voorspelling weer veranderd. Misschien bekijk ik films nu wel te analyserend, maar zo werkt dat nu eenmaal bij mij .

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3207 stemmen
Dingen als "een goed einde" hoeven inderdaad niet tussen spoilertags. Maar zodra het "verassend einde" wordt wel, vind ik. Bij veel films lees ik dit en dan zit je je de hele film af te vragen hoe het zo verassend zou kunnen eindigen. Verpest vaak de climax voor mij.
Wat dit betreft ben ik het wel met Phoenix eens.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Er wordt helaas veel te weinig tussen spoiler tags geplaatst. Onnodige spoiler tags kom ik zelden tegen.
Onnodige topics wel, zoals deze.

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Dat ben ik niet met je eens, interessant topic. Het is natuurlijk best lastig om de juiste balans te vinden, ik lees inderdaad ook regelmatig dingen tussen spoilers die wel gewoon bij de plotomschrijving staan. Maar goed, liever iets te voorzichtiger dan onvoorzichtig.

mister blonde
-
- 12638 berichten
- 5691 stemmen
Er wordt helaas veel te weinig tussen spoiler tags geplaatst. Onnodige spoiler tags kom ik zelden tegen.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Precies, het is de laatste tijd nogal slecht gesteld met het plaatsen van spoilertags. De moderators hebben hun handen vol, er is niet voor niets een nieuw systeem ingevoerd. Je kiest wat dat betreft wel het goeie tijdstip voor je stelling, Mr. Blonde .

mister blonde
-
- 12638 berichten
- 5691 stemmen
Maar goed, liever iets te voorzichtiger dan onvoorzichtig.
dat ben ik met je eens. niets ergers als een (goede) film die verpest wordt.
[edit] dit topic is geen kritiek op de moderators, laat dat duidelijk zijn. kritiek op sommige users [/edit]

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Nu ga jij mensen ontmoedigen om spoiler tags te plaatsen, terwijl dit juist in werkelijkheid veels te weinig gebeurt.
Onnodig spoiler tags vind ik, als het gebeurt niet zo'n ramp. Ook al omdat ik niet het idee heb dat het veel gebeurt.
Wat Jordy zegt; beter voorzichtiger dan nodig dan onvoorzichtig.

Onderhond
-
- 87464 berichten
- 12536 stemmen
Werd eerder ook al aangekaart, maar ben het volledig eens met mister blonde. Intelligentie moet van beide kanten komen.
Spoilers als deze zijn gewoon dom (The Frighteners):
Was die Drill Instructor daar op het kerkhof toevallig ook niet de Drill Instructor bij Full Metal Jacket????

speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Er zou inderdaad veel meer tussen spoilerstags geplaatst moeten worden. Van films die ik nog niet gezien heb tracht ik de laatste tijd zoveel als mogelijk de berichten te negeren...

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Intelligentie moet van beide kanten komen.
Ja en wat wil je daar mee zeggen ?

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Vaak is de intelligentie zoek bij diegenen die geen spoilertags plaatsen. En zijn de "intelligenten" daarvan de dupe.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
[edit] dit topic is geen kritiek op de moderators, laat dat duidelijk zijn. kritiek op sommige users [/edit]
Nee dat snap ik. Ik vind de timing echter wel zeer ongelukkig. Nu de laksheid met het (niet) plaatsen van spoiler tags hoogtij viert.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Spoilers als deze zijn gewoon dom (The Frighteners):
Ja, maar de ergernis daarvan weegt bij lange na niet op tegen het verklappen van de ontknoping van bijvoorbeeld Fight Club.

Onderhond
-
- 87464 berichten
- 12536 stemmen
Ja en wat wil je daar mee zeggen ?
Dat wanneer je als lezer van een thread, bij een film die je nog niet gezien hebt, best wel wat oplettend mag zijn. In die 6 maanden dat ik hier ben heb ik nog nooit last gehad van spoilers, wel een paar keer wijslijk (zo bleek achteraf) gestopt met bepaalde posts te lezen.
Ik ben op zich niet tegen het plaatsen van spoilertags, maar die gaten-met-kaas teksten zijn best irritant soms.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Daar mag je best heel trots op zijn, dat is niet veel mensen gegeven.

salvatore
-
- 1937 berichten
- 3191 stemmen
Hier 6 maanden blijven bedoel je ?
dat je in 6 maanden geen spoilers heb gezien!!
Ik in 1 maand al meer dan 4, dus je mag zeer blij zijn

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Hier 6 maanden blijven bedoel je ?
, dat ook
.

mister blonde
-
- 12638 berichten
- 5691 stemmen
Nee dat snap ik. Ik vind de timing echter wel zeer ongelukkig. Nu de laksheid met het (niet) plaatsen van spoiler tags hoogtij viert.
ja, daar heb je wel gelijk in. had ik verder niet over nagedacht. het was n.a.v. een aantal berichten waar onder het voorbeeld van onderhond.
laatste dat ik er nog over kwijt wil is dit. een van de leukste dingen van deze site vind ik het lezen van mooie lange berichten (of goede discussies) bij films van Bergman, Kurosawa en Tarkovsky. films waar ik nagenoeg nog niets van heb gezien (wat snel gaat veranderen overigens). ik zou het bijzonder jammer vinden als daar ook dingen tussen tags komen die niet nodig zijn. daar valt het gelukkig (nog) mee, omdat daar users plaatsen die er wel over nadenken.
ik kan me voorstellen dat mensen die van typische hollywood films houden er meer last van hebben, omdat daar mensen plaatsen die (denk ik) er minder rekening mee houden.

De filosoof
-
- 2276 berichten
- 1544 stemmen
Ik zit al een tijdje op dit forum en ik post veel maar ik worstel nog steeds met wat wel en wat niet een spoiler is: reeds in de korte beschrijving die bij elke film staat wordt altijd al veel weggegeven. Ik heb de indruk dat het er vooral om gaat dat je niet de ontknoping c.q. slot van de film mag vertellen? Overigens begrijp ik wel dat films die het moeten hebben van een onverwachte twist wel spoilers bij die twist verdienen.
Dat ik ermee blijf worstelen zal ook komen doordat ik niet zo geloof in spoilers uberhaupt want als je een film kunt verpesten door spoilers te geven impliceert dat dat een film bij de tweede kijkbeurt nooit meer de moeite waard is. Maar dat geldt m.i. alleen voor slechte films. Goede films zijn ook de tweede keer indrukwekkend en worden dus niet verpest doordat je weet hoe het afloopt.

Mescaline
-
- 7047 berichten
- 2964 stemmen
Ik twijfel daar zelf inderdaad ook wel eens over, maar bij twijfel zet ik sowieso altijd(voor de zekerheid) gewoon de spoilertags neer.
Een film kan een 2de keer nog steeds erg sterk zijn maar de eerste kijkbeurt wordt je toch graag verrast met wat het plot doet? Het spreekt voor zich dat kleine spoilers die in de omschrijving van de film staan niet verborgen hoeven worden, maar een grote twist bijvoorbeeld wel.
Vaak hint ik ook niet meer in mijn reviews naar een twist, althans niet zonder de spoilertags, want als je als kijker al een twist verwacht is dat op zichzelf ook al een (kleine) spoiler.

De filosoof
-
- 2276 berichten
- 1544 stemmen
Ikzelf probeer het probleem meestal geheel te vermijden door sowieso zo min mogelijk het verhaal te vertellen maar me meer te richten op de thema's van de film waarvoor het verhaal slechts een kapstok is en dus van ondergeschikt belang is... Maar soms ontkom ik er niet aan en dan doe ik mijn best de spoilers op de juiste plekken te zetten...

Mescaline
-
- 7047 berichten
- 2964 stemmen
maar me meer te richten op de thema's van de film

Confusie
-
- 667 berichten
- 0 stemmen
Beetje common sense en je kan volgens mij best bedenken wanneer iets een spoiler betreft.
Naar mijn idee best veel dingen.
Al dan niet de meeste met betrekking tot een verhaal.
Zelf vandaag de dag dan ook echt een grafhekel aan.
Een spoiler kan voor mij al zitten in wat voor acteurs er meespelen.
Liefst ga ik een film in nog zonder plotbeschrijving, en waar ik sowieso het bestaansrecht niet van kan bevatten zijn plotbeschrijvingen van individuele afleveringen van series, bijvoorbeeld op Netflix.
Kost me nog best wat moeite hier steeds vlekkeloos langs te sturen en snap dus niet wat voor het doel het dient wanneer er telkens een stukje tekst opduikt waarin keurig vermeld staat wat er in de komende episode van circa vijftig minuten zoal te gebeuren staat.
Ook volg ik overigens de oorspronkelijke vraagstelling van dit topic niet helemaal, misschien dat het de tijdsgeest was maar naar mijn idee bestaat er vandaag de dag dus niet zoiets als een spoilertekkie teveel.

De filosoof
-
- 2276 berichten
- 1544 stemmen
In zekere zin is zelfs de titel (bv. "Revenge') of genre van de film al vaak een spoiler...
Grappig is trouwens dat de wetenschap ons leert dat spoilers vooraf het genot van het verhaal opvallend genoeg juist vergroot:
"In 2011, Nicholas Christenfeld and Jonathan Leavitt of UC San Diego did a psychological experiment testing whether spoilers diminish enjoyment of fiction. They gave subjects short stories with twist endings to read, giving some of the subjects information about the twist in advance. For nearly every story, subjects who had the story "spoiled" enjoyed the story more than the subjects who didn't know the ending in advance.[4]"
Spoiler (media) - Wikipedia - en.wikipedia.org
Het artikel waarnaar het verwijst is trouwens in zijn geheel erg interessant:
https://www.wired.com/2011/08/spoilers-dont-spoil-anything/.