Hollywood Banker (2014)

Nederland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Rozemyn Afman
met Frans J. Afman, Dino De Laurentiis en Martha De Laurentiis

In de jaren 80 wordt de Nederlander Frans Afman de belangrijkste bankier van Hollywood en een van de machtigste mannen in de industrie. Door de Italiaanse producent Dino De Laurentiis heeft hij eerder de filmwereld leren kennen. Samen ontwikkelen zij een financieringssysteem dat de onafhankelijke filmindustrie voor altijd zal veranderen, genaamd het pre-sales systeem. Gedurende bijna twintig jaar is Frans doorslaggevend in de totstandkoming van films als Platoon, Terminator en Dances with Wolves. Ook staat hij aan de wieg van vele onafhankelijke productiemaatschappijen, zoals Cannon, Hemdale en Carolco. Met de steeds groter wordende successen neemt ook de hebzucht toe. Mensen van dubieus karakter beginnen zich met onafhankelijke film te bemoeien.

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (Just Film)

avatar van wolfmanrene
Maandag 6 oktober double bill Hollywood Banker en Platoon in EYE.

Aardige en vooral interessante documentaire over de Nederlander Frans J. Afman, die in de jaren 80 de belangrijkste bankier van Hollywood was.

Met name omdat ik nog nooit van hem had gehoord, terwijl ik wel vrijwel alle films heb gezien die hij heeft gefinancierd (waaronder de pareltjes Terminator I en II), vond ik het een interessante en ook wel boeiende documentaire waarbij veel (bekende) personen aan het woord komen inclusief Frans J. Afman zelf. Frans J. Afman is in 2011 overleden en het was mooi om op het einde te zien dat bepaalde mensen in de documentaire daarover ontroerd waren (zoals Paul Verhoeven).

Gewoon een aardige documentaire (toevallig gezien op Film 1) en leuk om te weten dat een Nederlander betrokken is geweest bij veel grote succesvolle Hollywoodfilms in met name de jaren 80.

Goeie documentaire over de Nederlandse bankier Frans Afman, die verantwoordelijk is geweest voor de financiering van vele, grote Hollywood-films. Een simpele documentaire gemaakt door zijn dochter. Een boeiend kijkje achter de schermen hoe de onafhankelijke films destijds aan hun geld kwamen.

avatar van Quentin
Is dit inmiddels ergens te koop?

Staat op Itunes volgens mij.

avatar van henrygreenway
dit zijn de mannen die de film industrie nodig hebben, heb van direct meegemaakt de aankoop van de films uit Italie : La Dolce Vita etc door de filmkanjer JAN KEMPS van Standaard films,
we praten over de jaren '60

avatar van Lakte
Hele mooie docu! En nu snap ik ook waaron Canon, De Aanslag van Fons Rademakers heeft gesteund.

Ook een mooie einde met Paul Verhoeven!