Wij Andriessen, een Hollands Kunstenaarsgeslacht (1993)

Alternatieve titel: We Andriessen

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ireen van Ditshuyzen

Al bijna anderhalve eeuw spelen leden van de familie Andriessen een belangrijke rol in de Nederlandse cultuur. De componist Hendrik was een toonaangevend componist en Jurriaan en Louis zijn dat nog steeds. Daarnaast is er de beeldend kunstenaar Mari Andriessen. Hij is voornamelijk bekend om zijn beelden, zoals het verzetsmonument de Dokwerker. Maar ook talrijke zoons, dochters, neven en nichten blijken zich op uiteenlopende wijzen aan muziek of beeldende kunst te wijden. Door middel van muziekregistraties, archiefbeelden en interviews wordt de familie Andriessen belicht. De generaties vormen daarbij in hun verscheidenheid een spiegel van de politieke en culturele emancipatie van katholiek Nederland.