A Poet in New York (2014)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Aisling Walsh
met Tom Hollander, Phoebe Fox en Ewen Bremner

Drama over de laatste dagen van de dichter Dylan Thomas. Het is 1953 en Thomas is in New York voor een ontmoeting met de componist Strawinsky en geniet van de lof van het Amerikaanse publiek. Zijn persoonlijk leven ligt echter in duigen, zijn huwelijk is mislukt en hij drinkt teveel. Hoe is het zover gekomen?

De biografie over een man die zich in de val gelokt voelde, worstelde met onder meer een immense druk, paranoia, kinderlijkheid, alcoholisme en impotentie en zich dood dronk, had zo z'n tekortkomingen. Maar doordat Tom Hollander deze opgeblazen, hopeloze en losbandige drie-dimensionale denker, met zoveel passie en intensiteit gestalte gaf, was de film het meer dan waard om te bekijken.