Sovsem Propashchiy (1974)

Sovjet-Unie
Avontuur

geregisseerd door Georgiy Daneliya
met Roman Madyanov, Feliks Imokuede en Evgeniy Leonov

Huckleberry Finn is samen met Tom Sawyer rijk geworden en is onder voogdij geplaatst van de weduwe Douglas, die hem samen met haar zussen wat “beschaafder” probeert te maken. Zijn dronkaard van een vader wil weer de voogdij terug en haalt Huck weg bij de weduwe. Huck ontsnapt, en vlucht weg over de Mississippi. Hij ontmoet op een eiland Jim, de slaaf van mevrouw Watson, die heeft weten te ontsnappen. Ze reizen samen verder per vlot.

avatar van Baggerman
Vreemd at deze film nog niet op de site stond??? Werd toch met enige regelmaat op TV uitgezonden in mijn jeugd, net als de andere Sovjet-Mark Twain film Priklyucheniya Toma Sojera ...! het zou me ook verbazen als ik de enige stemmer zou blijven, want er moeten zat anderen deze film gezien hebben.

Tot enige jaren geleden was me nooit opgevallen dat deze films niet Amerikaans waren, maar juist Sovjet-producten! Ze waren volgens mij Engels gedubd, dus wat dat betreft was het niet zo gek dat het me niet opviel. Daarnaast zien beide films er qua rekwisieten, omgeving en acteurs gewoon enorm goed en overtuigend uit!

Wat mij betreft is dit één van de, zo niet dè, beste Huckleberry Finn film. Niet zo gek, want gemaakt door vakman Georgiy Daneliya (o.a. ook verantwoordelijk voor Kin-Dza-Dza).

Waar men toen overigens de neger die Jim speelde vandaan heeft gehaald? Een of ander communistisch Afrikaans land? Angola?

avatar van Mochizuki Rokuro
Baggerman schreef:
Ik heb inderdaad in mijn jeugd wel Sawyer/Finn films (en ook een serie als ik me dat goed herinner) gezien. Alleen geen idee welke dat precies waren.

avatar van Baggerman
Mochizuki Rokuro schreef:

De serie zal deze zijn geweest. De Huckleberry Finn (Ian Tracey) was goed herkenbaar en te onthouden vanwege het spleetje tussen zijn voortanden, wellicht dat je je dat kunt herinneren.