• 8.603.011 stemmen

Alternatieve titel: Rhubarb

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Mark de Cloe

Met onder meer: Nina Wyss, Thor Braun en Fockeline Ouwerkerk

IMDb beoordeling: 7,0 (160)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• NPO Start Bekijk via NPO Start
  • NLZIET Bekijk via NLZIET
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Rabarber

Winnie en Siem leren elkaar kennen als Siems vader en Winnie’s moeder verliefd worden op elkaar. De tieners kunnen het al snel goed met elkaar vinden en maken zich dan ook zorgen als hun ouders steeds meer kibbelen. Om te voorkomen dat ze uit elkaar gaan besluiten de kinderen voor hen een instructiefilm te maken met relatietips. Daarbij groeien ze zelf steeds dichter naar elkaar toe.

imageimage

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

Een van de telefilms van 2014.

Zondag 16 februari te zien bij de KRO/NCRV.

Erg leuke film, ik vond het een van de leukste NL films van de laatste tijd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

En weer een ijzersterke Nederlandse kinderfilm - hoe kan het bijna ook anders. Volwassen onderwerpen worden niet geschuwd, een happy ending zonder dat het geforceerd aanvoelt, twee waanzinnig goede jonge hoofdrolspelers en dan weer die prachtige regie van Mark de Cloe. Na zijn Valse Wals, De Sterkste Man van Nederland en Het Leven Uit een Dag - door mij alledrie hoog beoordeeld - en deze film kan ik me bijna niet voorstellen dat Mannenharten echt zo slecht is als wordt gezegd, maar we gaan het binnenkort zien. Vele, vele malen beter dan het tegenvallende en clichematige Kauwboy die ik gisteravond heb bekeken.

Voorlopig 4,0*, als ik hier over een paar dagen nog steeds zo vrolijk van ben misschien wel een verhoging met een halve punt.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11985 berichten

Leuke kleine TV-film van Mark de Cloe, inderdaad, zoals hierboven gezegd, misschien wel de betere film dan "Kauwboy", die ook zeker niet verkeerd is, hoor. Aanradertje!

gauke

Onder het mom dat kinderen soms nodig zijn om problemen bij volwassenen op te lossen maakte de regisseur deze energieke, creatieve, gevoelige, maar feitelijk ook ongeloofwaardige jeugdfilm over twee tieners die een boek met relatietips gingen verfilmen. Zowel door de kinder- als door de volwassen acteurs werd er goed gespeeld. Hele aardige Nederlandse jeugdfilm maar ik heb de laatste jaren betere gezien.

avatar van mikey

mikey

Energieke kids omarmen de DIY-cultuur en gaan een 10 tips en trucks uit een 'selfhelp' handboek voor relaties verfilmen (?). Film zoomt erg in op het filmmaken zelf. Leuk zijn bv. die 'bomen die langs de weg'-truck. Deed denken aan Bava's Black Sabbath. En films van de Palma die ook regelmatig de techniek van het filmmaken behandelt (alleen dan professioneel itt DIY).

Film worstelt zichtbaar met de schoolmeisjes-agenda look, misschien minder kitscherig dan die van genregenoten van de zuider-en oosterburen. Maar toch erg kitscherig.

avatar van mrklm

mrklm

Tosca [Fockeline Ouwerkerk] bij elkaar intrekken en besluiten te trouwen. Maar wanneer de spanningen in de aanloop naar de bruiloft toenemen vrezen Siem en Winnie dat hun ouders uit elkaar gaan. Ze besluit de handen ineen te slaan en een video te maken voor hun ouders die gebaseerd is op een boek met tips voor een goede relatie. Tijdens het maken van de filmpjes leren ze zelf ook om te gaan met hun eigen relatie. Vergezocht relatiedrama met goed spel van charismatische Braun en Wyss. Dit zou echter veel beter gewerkt hebben als de amateurvideo’s van deze elfjarige kinderen er ook werkelijk uit hadden gezien als amateurvideo’s. De gelikte benadering helpt elke poging tot charme vakkundig om zeep.