• 8.230.217 stemmen

Alternatieve titel: Frailer

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Mijke de Jong

Met onder meer: Leonoor Pauw, Marnie Blok en Adelheid Roosen

IMDb beoordeling: 7,0 (100)

Releasedatum: 2 oktober 2014

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Brozer

Als Muis (Leonoor Pauw) hoort dat ze ongeneeslijk ziek is, krijgt voor haar het leven een totaal andere betekenis. Op haar weg naar het onbekende brengt ze regelmatig de zondagen door met haar zussen. Snoeihard, met gevoel voor humor, boos, angstig en met liefde zoeken zij elkaar op tot de dood hen scheidt.

kappeuter (crew films)

• 61919 berichten

Vervolg op Broos (1997)

Leonoor Pauw was ook in werkelijkheid ongeneeslijk ziek. Zij overleed op 21 mei 2013.

De film beleeft haar wereldpremière op het Toronto International Film Festival.

Daarnaast gaat de film in Nederland in première op zondag 28 september op het Nederlands Film Festival.

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (Cinemien)

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Net een interview gelezen met Mijke de Jong.

Erg benieuwd naar het wezenlijke van de Dood, maar - toen ik het artikel las - kon ik mij niet losmaken van het zware 'Engagement' waar nogal wat Nederlandse regisseurs en acteurs/-trices onder lijden..

Kijk naar Ons.. Wij gaan Dood en dat moet in Stijl..!

Aan de andere kant is het een eerlijk iets om het te laten zien.

Pas de beoordeling na de film, natuurlijk..

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Begin echt heel gaaf, maar in het spel sluipt langzaam de werkelijkheid binnen. Mooi gedaan en het geeft de film wel (zeggings)kracht, maar het is zó persoonlijk - dat ik op een gegeven moment wel iets kreeg van "wil ik hier wel naar kijken?". Ik zie toch zo regelmatig overleden mensen in mijn leven dat ik toch wel kan zien dat veel mensen die dood spelen, het niet 100% overtuigend lukt. Een levenloos, verstijvend lichaam nabootsen waarin spieren zich totaal anders gedragen, is gewoon niet mogelijk - denk ik. Bij het laatste shot van Leonoor Pauw, dat je de stemmen op de achtergrond over haar hoort praten, vond ik het voor het eerst wél overtuigen. Blijkt dat ze echt dood is en we zien een deel van verzorgen en kleden (knippen is overigens bijna nooit nodig). Dat was voor mij toch wel de druppel in de categorie "wil ik hier wel naar kijken". Als dan haar oudste dochter op de aftiteling ook nog een lied zingt, vond ik het meer een openbare uitvaartdienst dan een publieksfilm. .

Ik zat er toch wel mee, of ben ik gewoon niet ruimdenkend genoeg?? Dan geef ik toch de voorkeur aan het begin stuk, waarin het spel en werkelijkheid goed mixen, er onbetaalbare observaties zijn en de bekende vérité-stijl van De Jong uitstekend werkt.

En kan iemand mij nog vertellen hoe het nummer van Low heet dat in de film wordt gebruikt? Ik dacht op de aftiteling Polar Bear gelezen te hebben, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden in de Low-discografie - en het kwam me wél bekend voor.

avatar van Mug

Mug

Mochizuki Rokuro schreef:

Laser Beam: Low - Laser Beam - YouTube

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ah dank. Ik kon het nergens vinden. Ik heb dat album wel in huis, maar juist die staat niet op de iPod.

Nu rest mij nog de verklaring hoe een Laser Beam in een korte fietstocht (door hondenweer - dat wel) tussen Hoogt en mijn huis is verworden in een Polar Bear... Kun je mij daar ook bij helpen?

avatar van Malick

Malick

Sodeju zeg, wat hakt dit erin zeg ...

gauke

Een intieme authentieke, maar ook chaotisch overkomende tragikomedie rond het afscheid nemen van een zus met longkanker, waarin de grens tussen werkelijkheid en fictie werd opgezocht. Een film met verdrietige en ontroerende gesprekken. Actrice Leonoor Pauw is tijdens de opnames van deze productie ook daadwerkelijk overleden. Bij een dergelijke film durf je nauwelijks kritiek te uiten, maar eerlijk gezegd vond ik de experimentele sfeer te onevenwichtig en mede daardoor was het moeilijk sympathie op te brengen.

avatar van carlak

carlak

@ggauke Mooi verwoord; ik had exact hetzelfde gevoel

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Bijzondere film, dat zeker. Pure emotie, zo echt dat ik ging twijfelen of die gespeeld of geacteerd was. Wat rondneuzen op internet deedt mij doen beseffen dat ik naar iemand zat te kijken die daadwerkelijk ongeneeselijk ziek was.

Dan kijk je ineens heel anders, en komen de verschillende scenes ineens veel harder binnen.

De slotscene zorgt voor extra kippenvel.

Al is dit niet helemaal mijn type film, ik vond het experiment acteren/realiteit enorm geslaagd.

***

Nee, ik vond het toch niet zo geslaagd dit.

Wat is nu precies drama en wat echt?

Bij een onderwerp als dit pakt dat toch niet helemaal goed uit.

Wat heeft het precies voor nut dramaturgische elementen toe te voegen?

avatar van scumfrog

scumfrog

Verrassend, waar de fiim in het begin uitrolt als doorsnee, begon ik me tegen het einde af te vragen of ik toch niet naar een documentaire zat te kijken i.p.v. een film, dat zegt iets over de acteerprestaties van deze film.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

3 2 1 cut schreef:

Kijk naar Ons.. Wij gaan Dood en dat moet in Stijl..!

Dit had ik dus hierbij. Vreselijke film. Ik als buitenstaander werd niet geraakt, het kwam niet binnen. Het kwam over op mij - en vergeef me de respectloosheid zo je wil - op een aantal vrouwen die zichzelf heel erg belangrijk vinden. Smakeloos voyeurisme dat niet minder smerig is dan de reality-programma's van vandaag de dag.

avatar van keukenzout

keukenzout

Ik vond juist de hele schifting van drama naar echt heel scherp. Ik vond ook niet dat het doodgaan in stijl ging, in tegendeel. Doodgaan aan kanker is iets heel onmenselijks, heel smerigs ook. Er werd zo goed in beeld gebracht hoe dat sterfproces ging, van het vechten naar het 'accepteren'. En dan accepteren tussen haakjes, want hoe accepteer je zoiets?

avatar van Decec

Decec

Een matige drama film...

Saai verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Onrustig en te snel camerabewegingen...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD, maar soms 4:3...

Niet te moeite waard...

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Vorige week broos gezien, de voorganger van deze film. En nu deze. Vond ik broos tenenkrommend slecht, deze hakt er flink in. Film gaat over in documentaire. Enige dissonant is toch weer hare Ijdelheid Roosen. Door haar kom ik op 2.5 ☆

avatar van missl

missl

Wat een indringende film die eigenlijk moeilijk te beoordelen is. Ik vond het heftig om naar te kijken maar dit is ook omdat je weet wat erachter speelt.

Vantevoren had ik namelijk dit mooie interview gelezen.

Puur objectief, de film was voor mij wat te chaotisch, wel mooie gesprekken. Ook vond ik dat ik een beetje te veel zag, vind ik heftig, kon ik niet helemaal aan.