The Rocket (2013)

Alternatieve titel: De Raket

Australië / Thailand / Laos

geregisseerd door Kim Mordaunt
met Sitthiphon Disamoe, Loungnam Kaosainam en Thep Phongam

Wanneer hij met z’n familie terecht komt in een dorp waar op dat moment het ‘Rocket Festival’ plaatsvindt, besluit Ahlo, een jongen die volgens z’n familie niets dan ongeluk brengt, mee te doen aan de competitie en bouwt hij de grootste raket van allemaal. Op die manier hoopt hij eindelijk te breken met z’n slechte reputatie.

avatar van sumitta
Verrassend mooie film waarin drama langzaam plaatsmaakt voor een wat meer luchtige sfeer. Australische productie, Noord-Laotiaanse setting en een leuke Thais/Laotiaanse cast. De film probeert (zonder dat het ergens te opdringerig wordt) twee kanten van Laos te schetsen; enerzijds de problematiek die ontstaat doordat de corrupte regering het land in de uitverkoop gooit en hele dorpen achteloos op stel en sprong moeten verdwijnen voor de bouw van stuwdammen, en dat te midden van het onoverzienbare aantal onontplofte bommen uit de geheime Amerikaanse oorlog van 1964-1973. Over dit laatste onderwerp heeft de regisseur al eens een documentaire gemaakt. Aan de andere kant beeld de film ook goed de typische Laotiaanse luchtigheid en gelatenheid uit, te midden van de prachtige karststenen landschappen en mooie natuur. De beelden zijn prachtig en het kleurgebruik erg mooi. De twee jongste acteurs acteren uitstekend, stelen echt de show. Toch voelt de bewijsdrang van Ahlo en het zich niet schikken in zijn lot eerder een beetje westers dan Laotiaans aan, maar storen doet het verder niet echt. Ook de muziek voldoet prima, het gebruik van James Brown moest nog voor wat extra vermaak zorgen wat voor mij niet zo had gehoeven. Het rocket-festival op het einde is tenslotte erg indrukwekkend te noemen, een mooie afsluiter van de film. Voorlopig 4,0*, maar als de film nog dagen blijft hangen komt er nog een halfje bij op.

avatar van Willy Wartaal
Ontzettend mooie poster, ziet er verder ook interessant uit, gaat op de lijst.

avatar van DVD-T
"Good morning, James Brown"

Erg mooie film.

Het door oorlog en corruptie verscheurde Laos wordt op een erg goede manier in beeld gebracht. Zelfde geld voor de nasleep van de oorlog nog steeds zijn tol eist met de vele bommen die er nog door het landschap verspreid liggen. Ook de persoonlijke drama rond Ahlo is erg goed neergezet. Pech en dood lijkt hem te achtervolgen, aangezien hij een helft van een tweeling is. Zoals in de film te zien is kent Laos verschillende culturen en gebruiken. En die worden ook in beeld gebracht. In de cultuur waar Ahlo geboren wordt, brengen tweelingen pech met zich mee. En Ahlo denkt op een gegeven moment zelf ook dat er een vloek op hem rust.

Gek genoeg is de film nergens echt heel erg zwaar in zijn drama en wordt het gaandeweg steeds luchtiger en kun je zowaar lachen. De ontmoeting met Kia en Purple zorg hier al voor als Ahlo en zijn familie in het tijdelijke kamp terechtkomen. Wat volgt is een serie gebeurtenissen die er voor zorgen dat Ahlo, zijn familie, Kia en Purple weer moeten verhuizen. Dan komen ze in het dorp waar het Rocket Festival gehouden wordt. Maar voor Ahlo is het bouwen en laten opstijgen van zijn raket niet eens het belangrijkste.

Er komen in The Rocket zeer veel mooie plaatjes voorbij. De fotografie is verbluffend mooi en het geluid is fraai vormgegeven vol met kleine details, die explosie klinkt geweldig. De effecten zien er goed uit en de mooie muziek van Caitlin Yeo maakt het helemaal af. Het acteerwerk is erg goed te noemen. Zeker gezien het feit dat er voornamelijk amateur acteurs in mee spelen. Zie je er niet van af.

Erg verrast door deze prachtige film met een goed verhaal, sterk acteerwerk en fraaie beelden.