ad

Met onder meer: Sitthiphon Disamoe en Loungnam Kaosainam

Oorspronkelijke taal: Lao

Releasedatum: 10 februari 2013

Over The Rocket

Wanneer hij met z’n familie terecht komt in een dorp waar op dat moment het ‘Rocket Festival’ plaatsvindt, besluit Ahlo, een jongen die volgens z’n familie niets dan ongeluk brengt, mee te doen aan de competitie en bouwt hij de grootste raket van allemaal. Op die manier hoopt hij eindelijk te breken met z’n slechte reputatie.

image

avatar van sumitta

sumitta

Verrassend mooie film waarin drama langzaam plaatsmaakt voor een wat meer luchtige sfeer. Australische productie, Noord-Laotiaanse setting en een leuke Thais/Laotiaanse cast. De film probeert (zonder dat het ergens te opdringerig wordt) twee kanten van Laos te schetsen; enerzijds de problematiek die ontstaat doordat de corrupte regering het land in de uitverkoop gooit en hele dorpen achteloos op stel en sprong moeten verdwijnen voor de bouw van stuwdammen, en dat te midden van het onoverzienbare aantal onontplofte bommen uit de geheime Amerikaanse oorlog van 1964-1973. Over dit laatste onderwerp heeft de regisseur al eens een documentaire gemaakt. Aan de andere kant beeld de film ook goed de typische Laotiaanse luchtigheid en gelatenheid uit, te midden van de prachtige karststenen landschappen en mooie natuur. De beelden zijn prachtig en het kleurgebruik erg mooi. De twee jongste acteurs acteren uitstekend, stelen echt de show. Toch voelt de bewijsdrang van Ahlo en het zich niet schikken in zijn lot eerder een beetje westers dan Laotiaans aan, maar storen doet het verder niet echt. Ook de muziek voldoet prima, het gebruik van James Brown moest nog voor wat extra vermaak zorgen wat voor mij niet zo had gehoeven. Het rocket-festival op het einde is tenslotte erg indrukwekkend te noemen, een mooie afsluiter van de film. Voorlopig 4,0*, maar als de film nog dagen blijft hangen komt er nog een halfje bij op.

avatar van Willy Wartaal

Willy Wartaal

Ontzettend mooie poster, ziet er verder ook interessant uit, gaat op de lijst.

avatar van DVD-T

DVD-T

"Good morning, James Brown"

Erg mooie film.

Het door oorlog en corruptie verscheurde Laos wordt op een erg goede manier in beeld gebracht. Zelfde geld voor de nasleep van de oorlog nog steeds zijn tol eist met de vele bommen die er nog door het landschap verspreid liggen. Ook de persoonlijke drama rond Ahlo is erg goed neergezet. Pech en dood lijkt hem te achtervolgen, aangezien hij een helft van een tweeling is. Zoals in de film te zien is kent Laos verschillende culturen en gebruiken. En die worden ook in beeld gebracht. In de cultuur waar Ahlo geboren wordt, brengen tweelingen pech met zich mee. En Ahlo denkt op een gegeven moment zelf ook dat er een vloek op hem rust.

Gek genoeg is de film nergens echt heel erg zwaar in zijn drama en wordt het gaandeweg steeds luchtiger en kun je zowaar lachen. De ontmoeting met Kia en Purple zorg hier al voor als Ahlo en zijn familie in het tijdelijke kamp terechtkomen. Wat volgt is een serie gebeurtenissen die er voor zorgen dat Ahlo, zijn familie, Kia en Purple weer moeten verhuizen. Dan komen ze in het dorp waar het Rocket Festival gehouden wordt. Maar voor Ahlo is het bouwen en laten opstijgen van zijn raket niet eens het belangrijkste.

Er komen in The Rocket zeer veel mooie plaatjes voorbij. De fotografie is verbluffend mooi en het geluid is fraai vormgegeven vol met kleine details, die explosie klinkt geweldig. De effecten zien er goed uit en de mooie muziek van Caitlin Yeo maakt het helemaal af. Het acteerwerk is erg goed te noemen. Zeker gezien het feit dat er voornamelijk amateur acteurs in mee spelen. Zie je er niet van af.

Erg verrast door deze prachtige film met een goed verhaal, sterk acteerwerk en fraaie beelden.

avatar van Boneka

Boneka

Doordat ik wat aan het kijken was naar The Rocketman van Elton John kwam ik per toeval ook deze kleine film tegen. De poster trok mij ook gelijk aan en na wat reviews gelijk maar aangeschaft. De blu ray ziet er mooi uit en het Engels is goed te volgen via de ondertiteling. De film heeft volgens de cover 40 internationale awards ontvangen, maar is toch niet bekend bij het brede publiek. Toch is De Raket zoals ie in het Nederlands heet best een hele aangename film. De beelden uit Laos zijn geweldig mooi. Dacht altijd dat Laos Vietnam was, maar dat ligt ernaast maar is wel veel raakvlakken. Afijn ik duik nog maar eens een keer in de geschiedenis van dit mooie land.

De film is best wel eenvoudig (drama/familie), maar door zijn pure schoonheid en cultuur aangenaam om naar te kijken. De trailer is rauwer dan ie uiteindelijk is, want hij straalt best veel rust uit.

Het verhaal gaat over het jongetje Ahlo dat als tweeling wordt geboren. Omdat dit volgens de legende rampspoed betekent zou hij eigenlijk ook moeten sterven. Zijn tweelingbroer sterft gelijk bij de geboorte. Opmerkelijk; de film begint gelijk met een indrukwekkende bevalling. Ahlo mag op aandringen van zijn moeder toch leven al is grootmoeder (mooie rol) het er niet mee eens. Omdat vader niet weet dat hij er een van een tweeling is krijgt hij toch zijn zegeningen. Maar de jongen lijkt toch vervloekt en alles wat hij doet betekent rampspoed. De dood van zijn moeder zag ik niet aankomen. Opmerkelijke dood trouwens. Daarna gebeuren er nog wat dingetjes waardoor hij "vervloekt" blijft al geeft zijn vader hem nog alle liefde die hij nodig heeft al blijf zijn schoonmoeder behoorlijk dominant aanwezig. Onderweg komt Ahlo nog een schattig meisje tegen. Innemend! Ook komen ze (ze zijn immers op zoek naar een beter leven) een oud soldaat tegen die helemaal in de ban is van James Brown. Grappig. Maakt de film gelijk wat luchtiger. Afijn naar het einde toe komen ze een festival tegen die helemaal in de ban zijn van een wedstrijd die de verste raket kan schieten vanaf een lanceerrek. Het maken van de raket vond ik helaas veel te vluchtig gemaakt. Hiervoor hadden ze veel meer tijd moeten maken. Ik dacht al tijdens het kijken wat duurt het toch lang voordat we de rakketten gaan zien. Gelukkig vergoed het eind een hoop. Ander minpuntje in deze toch wel fraaie natuurfilm is de montage die er soms wat hakkelig uitziet. Maar naast alle vele Amerikaanse films die ik vaak bekijk is The Rocket toch wel fijne film om naar te kijken.

Film 3.5

Beeld 4.5