Epizoda u Zivotu Beraca Zeljeza (2013)

Alternatieve titel: An Episode in the Life of an Iron Picker

Bosnië-Herzegovina / Frankrijk / Slovenië / Italië

geregisseerd door Danis Tanovic
met Nazif Mujic, Senada Alimanovic en Semsa Mujic

Nazif en Senada wonen samen met hun twee dochters in een vervallen huisje ergens in Bosnië. Nazif probeert geld bijeen te scharrelen door oud metaal in te zamelen. Op een dag moet hij de zwangere Senada plots naar het ziekenhuis in Tuzla brengen. Ze zijn echter niet verzekerd en de rekening voor een operatie is 500 euro. Nazif heeft slechts enkele dagen de tijd om dit geld neer te tellen om Senada's leven te redden.

Van de regisseur van No Man's Land (2001)
Vanaf 13 maart 2014 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Mr Thee
Gezien het thema een IFFR zekerheidje zou ik zeggen..

Van Danis Tanovic zag ik reeds twee uitstekende films, "Cirkus Columbia" en "No Man's Land" en ook deze "An Episode in the Life of an Iron Picker" is van goede makelij.
Een portret van schrijnende armoede maar ook van ontroerende opoffering en moed.
Scènes in real time verhogen de intensiteit van het harde, dagelijks bestaan.
Duurt niet te lang maar laat een stevige, bijna emotionele indruk na.