Drift (2013)

België / Roemenië

geregisseerd door Benny Vandendriessche
met Dirk Hendrikx, Lieve Meeussen en Constantin Cojocaru

Een Belgisch koppel, twee veertigers, staan dicht bij elkaar en leven heel fysiek. Maar de vrouw wordt ongeneeslijk ziek en lijdt veel pijn. Daarom reizen ze naar het buitenland, naar de bergen in de Karpaten, om daar een poëtische euthanasie te plegen. De man, Drifter, stemt daarin toe met veel moed en uit grote liefde voor haar.

avatar van Zandkuiken
Ziet er best indrukwekkend uit.

Fipreci award op het Mannheim filmfestival!

avatar van Verhoeven
Damn it, ik vernam zojuist dat het IFFR deze titel heeft afgeschoten. Onbegrijpelijk!

Vanaf 28 augustus in de bioscoop (Amstelfilm)
EDIT: verplaatst naar 9 oktober

avatar van kevin_vp
Ik ben benieuwd. Deze vlaamse film lijkt nog beter dan "TBCB".

avatar van Verhoeven
Aanstaande maandag een speciale voorpremière van Benny Vandendriessche debuutfilm Drift en zijn nieuwste kortfilm Front in Filmhuis 'De Spiegel'. Misschien wel de Beste Belgische film van de afgelopen tien jaar. Kortom een aanrader.

Deze ga ik nog vlug meepikken op het filmfestival van Oostende.

Wat drijft een man ertoe om, na het verlies van zijn vrouw, zichzelf voortdurend te verwikkelen schijnbaar doelloze activiteiten in deze film die een mix vormt van performance kunst en minimalistische art house?

Hij lijkt als Sisyphus gedoemd eeuwig de zware steen van schuldgevoel de berg op te moeten rollen, wetende dat de zwaartekracht zijn werk zal blijven doen. Maar meer nog dan de hoogmoed van Sisyphus, die maakt dat de goden hem in de originele Griekse mythe tot dit lot veroordelen, is het personage uit Drift de existentialistische absurde mens uit Albert Camus' herinterpretatie van de mythe die volgens Wikipedia inziet 'dat de wereld irrationeel is en uiteindelijk geen zin heeft, maar geeft hier niet aan toe en schept zijn eigen zingeving'. De hoofdpersoon doet het, omdat het noodzakelijk is in zijn rouwproces. Uiteindelijk lijkt hij een antwoord te vinden, en kan hij de stenen de berg af laten rollen en er afstand van doen. Maar dit is een fatalistisch loslaten, gevolgd door de dood als ultieme zielerust.

Is de hoofdpersoon wellicht een mannelijke versie van Dido, uit Virgilius' mythe Aeneis? Toegegeven, ik had dit niet meteen in de film gezien, maar het feit dat op het eind een stuk van Purcells operabewerking van deze mythe te horen is, deed mij deze mogelijkheid overwegen. Plus dat Dido letterlijk zwerfster betekent en de man uit de film Drifter heet. In de mythe pleegt Dido zelfmoord uit liefdesverdriet. Dit is wat ik lees in het open einde van de film, waarin de hoofdpersoon de zee in loopt.

De vraag naar de irrationele, willekeurige handelingen van de hoofdpersoon is misschien ook een vraag naar kunst. Waarom maakt de mens sinds eigen heugenis toch kunst? De een zal zeggen dat het een manier is van de mens om de chaos van de wereld te proberen te ordenen. Een ander zal zeggen dat het dient om de mens te leren over de verhouding tussen het individu en de maatschappij. Een derde zal zeggen dat het de individuele expressie van een genie is. Weer een ander, duidelijk meer academisch, zal antwoorden dat het een vorm van meta-cognitie is, een reflectie op het bewustzijn van de mens. Mijn eigen antwoord is: we weten het niet, maar we doen het toch! Ik geloof, met Kierkegaard, omdat het absurd is.

Jemig, jij doet inderdaad moeilijk! Ik zal vanavond eens een kijkje nemen in RKZbios. Ik ben benieuwd.

Wat een bijzondere, artistiek film zeg! Het contrast tussen het eerdere geluk en het latere leed worden in een mooi geëdit ritme voorgeschoteld. De innerlijke emoties van de man worden in symbolische gedragingen geëxternaliseerd, niet altijd op even originele manieren maar daardoor wel redelijk duidelijk interpreteerbaar en zeker altijd heel indrukwekkend en plastisch uitgevoerd op plekken die het reflecteren (leegte) en vrijwel zonder muziek/geluid (weer dat gemis/leegte). Het is meer performance art dan acteren wat hier gebeurt, wat nog onderstreept wordt door de fabuleus mooie laatste dansscene.

Op de een of andere manier vond ik de film ook erg Belgisch aanvoelen, zo'n typisch artistieke insteek die me deed denken aan andere films van de zuiderburen maar ook heel erg aan vroege boeken van één van m'n favoriete schrijvers, Peter Verhelst, met name Vloeibaar Harnas.

Een minpunt vond ik dat, door de keuze van het uitbeelden van zijn emoties via symbolische handelingen, er altijd een zekere afstand was tot de kijker waardoor ik me niet erg kon identificeren met de man of me er erg betrokken bij voelen. Dit lukte af en toe wel, bij een paar indrukwekkende scenes.

Tja, de film spookt nog steeds door m'n hoofd. Terwijl hij bezig was ging ik van ietwat verveeld naar zwaar geïntrigeerd naar, tegen het eind, behoorlijk geëmotioneerd. Een bijzondere en intense film, die ik zeker weer wil herzien om verder te doorgronden.

avatar van Prinz
Is deze te vinden (op het web)?

avatar van Pruim
Vanaf vandaag te zien via Mubi.com.

Opgewaardeerd met een halve ster omdat deze film me ontzettend bijblijft en ik bij de trailer weer ontzettend kippenvel krijg. Wat een bijzondere film is dit zeg, verborgen pareltje van vorig jaar. Ik hoop op een spoedige dvd release!

Bericht op facebook dat er dvd verkrijgbaar is "in de betere boekhandel". Iemand enig idee waar dat voor ons Ollanders het geval is, online of in n winkel? Ik kan t nog niet vinden.

Update: volgens Drift facebook komt hij binnenkort gewoon op Bol.com te staan

Momenteel ook te zien op Mubi overigens.

Kom opeens via Marktplaats bij Wehkamp terecht waarbij staat: Releasedatum: 18 september 2015. Nog even geduld dus.

Preorder bij Bol. Ik kijk er erg naar uit, hij beklijft nog steeds in me om hoe er fysiek-artistiek icm muziek het desolate rouwgevoel erg treffend wordt gepresenteerd.