Ishaqzaade (2012)

India
Actie / Drama

geregisseerd door Habib Faisal
met Arjun Kapoor, Parineeti Chopra en Gauhar Khan

In de stad Almore in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh staan de verkiezingen voor de deur. De politieke strijd wordt op het scherp van de snede gevoerd tussen twee invloedrijke families: de Qureshi's en de Chauhans. Complicerende factor: de Qureshi's zijn moslims, de Chauhans hindoes. Het jonge heethoofd Parma Chauhan bemoeit zich, tegen de zin van zijn machtige grootvader, sterk met de verkiezingsstrijd. Ook de jongste dochter van de Qureshi-familie, de temperamentvolle Zoya, mengt zich nadrukkelijk in het gewoel.

More than a thousand Ishaqzaades like Parma and Zoya are punished with brutal death in our country every year. Their only sin: falling in love outside their religion or caste.

Met deze onthutsende mededeling eindigt deze Bollywood-variant op het Romeo en Julia thema, geprojecteerd tegen de achtergrond van gewelddadige lokale verkiezingen. De protagonisten Arjun Kapoor en Parineeti Chopra zetten aardige rollen neer, evenals Gauhar Khan als de lokale 5-sterren hoer-met-een-gouden-hart. Maar de rest van de cast is veeleer een verzameling schietgrage randdebielen, die van de film een onevenwichtig geheel maken met van tijd tot tijd overdadig geweld. Niet helemaal mijn ding derhalve.