Buitenkampers (2013)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hetty Naaijkens-Retel Helmrich

Documentaire die de ervaringen belicht van Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederlands Indië buiten de jappenkampen verbleven. Meest waren dat Indische Nederlanders. Zij hadden het moeilijk met overleven in een land, ook hun land, dat zich onder leiding van de Japanse bezetter en de Indonesische nationalisten in toenemende mate tegen alles keerde wat Nederlands was, en dat waren en bleven zij. De keerzijde van hun relatieve bewegingsvrijheid buiten de kampen was hun kwetsbaarheid voor de Indonesische nationalisten. Het begon met pesterijen en eindigde met de moordende pemoeda's in de bersiaptijd. Eén en ander vond uiteindelijk na 1949 zijn vervolg in een uiterst moeilijke beslissingen over de keuze tussen het koude vaderland aan de Noordzee en het vertrouwde moederland waar ze echter niet meer welkom waren.

Vanaf 3 oktober in de bioscoop (Just Bridge)

avatar van Hannibal
Indrukwekkende documentaire waarin een tot u toe onderbelicht drama naar buiten komt. Mensen buiten de jappenkampen hadden het vaak nog zwaarder dan de gevangenen in de kampen, en dat wordt in interviews verteld op een vaak emotionele wijze. Sommigen hebben er na de gebeurtenissen nooit over gepraat, en dit is de eerste keer. Gruwelijke verhalen worden maar gedeeltelijk verteld, want het lukt ze gewoonweg niet om de details te vertellen. Een aantal woorden worden gestameld, en je kunt wel ongeveer raden wat er is gebeurd.
Anderen hadden weer minder moeite te vertellen, en hadden de meest ongelofelijke verhalen.

De film moet het niet hebben van mooie beelden of cinematografische hoogstandjes, maar puur en alleen wat de mensen te vertellen hebben, maar dat is prima. Daarvoor is de film gemaakt.

avatar van Verhoeven
Nou, van broer en zus Retel Helmrich verwacht ik wel wat meer dan slechts pratende hoofden.

avatar van Smugmarty
Ben enorm geïnteresseerd in deze documentaire en ga zeker kijken ........

avatar van Darbie
Dit is de slechtste documentaire die ik de afgelopen 5 jaar heb gezien.
Hoog 'wajang-poppen-gehalte' en slechts pratende hoofden ( Verhoeven).

Is tot stand gekomen met steun van het Nederlands Filmfonds ?????????????!!!!!!!!!!!!!?????????

En die 7 stemmen van bijna 3,5 ster.....zullen wel vriendjes of familie zijn van Hetty & Retel.

Beschamend !!!

avatar van QuidQuoPro
@Darbie: pratende hoofden, dat is wel vaker bij een documentaire.
De beschrijving gelezen ???

avatar van Darbie
Welke beschrijving ?

Ik heb weinig tot niets m.b.t. Nederlands Indië (o.a. m.b.t. de periode van 1942 - 1949. waar het in deze documentaire omdraait) en weet er eerlijk gezegd ook niet zoveel vanaf. Maar deze documentaire vond ik best interessant en boeiend en een aantal verhalen (o.a. vrouw die op 7 jarige leeftijd werd verkracht en misbruikt door een Japanner. Die vrouw had destijds ook een broer(tje), meerdere overigens, die nog steeds vermist is en misschien wel destijds is opgegeten !) waren heftig en gruwelijk.

De mensen die allemaal te woord stonden met hun indrukwekkende verhalen (ze worden hierboven door sommigen "pratende hoofden" genoemd) en het zeer bewust hebben meegemaakt (zowel de bezetting door de Japanners en daarna de onafhankelijkheid), hebben het er nu nog allemaal moeilijk mee. Hier en daar is het misschien wat saai en soms ook wat slecht te verstaan, wat wel begrijpelijk is omdat men dan vanuit emotie praat, maar al met al is dit gewoon een interessante documentaire en daar is Nederland toch best goed in om die te maken (films daarentegen weer niet).