Du Haut en Bas (1933)

Alternatieve titels: From Top to Bottom | High and Low

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Ariane Borg, Pauline Carton en Janine Crispin

Een aantal huurders van een appartementencomplex wordt gevolgd. Michel Simon speelt iemand die nooit zijn huur betaalt en Jean Gabin speelt de neef van de concierge, een voetbalheld, die nog een aantal dingen te leren heeft. Een jonge vrouw, die afgestudeerd is in geografie, werkt in het complex als kamermeisje. Ze wordt door haar werkgevers onprettig behandeld. De vrouw is altijd chagrijnig en de man dringt zich aan haar op.

Ze bestonden nog niet : Franse films van auteur Pabst...of preciezer geformuleerd : Franse films zonder anderstalige versie. Hij had hiervoor al e.g. l'atlantide gedraaid, maar die had al een Duitstalige versie zoals u weet. Ook Franse films met Peter Lorre ( die jullie kennen uit M...) bestonden nog niet, en zouden ook niet meer volgen geloof ik. Voor hem een tussenstop richting Hollywood, Pabst echter bleef plakken en draaide er nog aardig wat films, geen van allen te memorabel.
Is deze op zich ook niet, een film gebaseerd op een stuk van ene Fekete, een Hongaar en schijnbaar oorspronkelijk geset in...Wenen. Komt nogal vreemd over, en af en toe al dan niet bewust komisch, bij voorbeeld wanneer Gabin zich laat ontvallen "wel eens in Parijs te zijn geweest ". Een piepjonge Gabin nog en aankomende superster, niet zijn eerste protagonistenrol natuurlijk maar heel uitgebreid was zijn curriculum nog niet. Dat van Michel Simon was al wat groter vandaar waarschijnlijk dat hij op de poster staat- incl. blonde absurde pruik- maar dit is ten onrechte omdat hij duidelijk een rol op het tweede plan heeft als de verloederde advocaat die uit het appartement dreigt te worden geflikkerd. Lorre heeft niet meer dan een cameo als bedelaar die voor de gelegenheid zijn eigen lompen nog extra verknipt, misschien nog de leukste scènes uit de film.
Die zoals ik reeds suggereerde op zich weinig voorstelt en ook duidelijk een verfilmd stuk is dat weinig visueel vuurwerk biedt, of eigenlijk geen. Heel erg een kind van zijn tijd en volkscinema die dus een combi biedt van kluchtigheid en romance. Die laatste wordt geleverd door natuurlijk Gabin de stoere voetballer en Crispin, een braaf trutje dat ondanks haar graad niet aan de bak komt en in de crisisjaren als bonne aan de slag gaat in het apparterment. Wat die Gabin nog te leren heeft ?Wel: Engels en het lezen van madame Bovary, schijnbaar.
Toch heeft dit werk een licht serieuze ondertoon/ boodschap, en wel die van de klassenstrijd. De titel heeft dan ook een dubbele betekenis, en het motto komt van een kokkin : de patrons zijn de gekken, het personeel hun bewaarders. Die patrons worden hier vertegenwoordigd door het echtpaar Berger, eigenaars van het appartement en rasechte schobbejakken en uitbuiters.
Het wordt allemaal en passant gebracht in deze volkse pre front populaire film die vooral geschikt is voor de Gabin en in mindere mate Simon fans. Kan worden gedownload met fansubs, de kwaliteit is niet best.