Uma História de Amor e Fúria (2013)

Alternatieve titels: Rio 2096: A Story of Love and Fury | Rio 2096

Brazilië
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Luiz Bolognesi, Jean Cullen De Moura en Marcelo Fernandes De Moura
met de stemmen van Selton Mello, Camila Pitanga en Rodrigo Santoro

De film volgt middels een liefdesgeschiedenis tussen een onsterfelijke man en de vrouw Janaína 600 jaar Braziliaanse geschiedenis. Het verhaal begint in de zestiende eeuw waar Brazilië nog wordt overheerst door de Portugese kolonisten en komt vervolgens terecht in de Braziliaanse onafhankelijkheidsstrijd van 1826, de strijd tegen de dictatuur in 1968 en een futuristisch Rio de Janeiro in 2096.

avatar van John Milton
Er zijn wellicht wat kanttekeningen te plaatsen bij de consistentie en uitwerking van de thematiek, maar ik was blij verrast. Grotendeels fijn geanimeerd, en duidelijk gericht op volwassenen. Een liefde door de eeuwen heen, met op de achtergrond een aantal belangrijke gebeurtenissen uit de Braziliaanse geschiedenis. Fijne verrassing van Mubi. Ik kende deze titel niet, ondanks het winnen van beste film op animatiefestival Annecy in 2013.