Hajimari no Michi (2013)

Alternatieve titels: Kinoshita Keisuke Story | Dawn of a Filmmaker: The Keisuke Kinoshita Story

Japan

geregisseerd door Keiichi Hara
met Ryo Kase, Yûko Tanaka en Gaku Hamada

Biografische film over regisseur Keisuke Kinoshita (1912-1998). Onderdelen uit zijn leven die onder andere aan bod komen zijn, de relatie die Kinoshita met zijn moeder had, zijn ervaringen in het leger en de omstandigheden omtrent de tijdelijke pauze in zijn regiecarrière.

avatar van Martin Van K
Rustig kabbelende film waarin één moment uit het leven van Kinoshita wordt belicht: een tocht met zijn broer, zijn moeder en een drager. Er wordt gesuggereerd dat hij tijdens die tocht heel wat inspiratie opdeed voor zijn latere films (onder meer Ballad of Narayama en 24 Eyes) en dat hij er ook opnieuw de zin kreeg om te gaan filmen (de tocht speelde zich af tijdens een pauze in zijn carrière, deels te verklaren door de oorlog).

De film bevat een aantal mooie scènes, maar de allermooiste beelden kwamen toch uit de films van Konshita zelf. Ik kreeg alvast zin om meer werk van de man te gaan bekijken, en dat is uiteindelijk de hoofdbetrachting van Keiichi Hara. Hij kwam overigens zelf de film voorstellen in Gent. Vriendelijke, verlegen man.