Tabu (1982)

Brazilië
Komedie / Muziek

geregisseerd door Júlio Bressane
met Caetano Veloso, Colé Santana en José Lewgoy

Regisseur Bressane creëert een denkbeeldige ontmoeting tussen drie 20ste eeuwse genieën, waarin hij componist Lamartine Babo, de revolutionaire auteur Oswald De Andrade, en opruiend journalist Joao Do Rio portretteert. Lamartine Babo was een hoogst verfijnde componist, geworteld in de samba traditie, maar nog het meest bekend van de grootste carnavalshits aller tijden. Oswald De Andrade bracht een revolutie teweeg in de Braziliaanse literatuur en leidde in de jaren twintig het roemruchte tijdschrift Semana de Arte Moderna in Sao Paulo. Zijn bijtende kritische blik op Brazilië culmineerde in het epische Macunaima, het meest invloedrijke boek in die tijd en het wordt nog altijd beschouwd als een keerpunt in de Latijns-Amerikaanse literatuur. Joao Do Rio is een productief journalist wiens kronieken van het Rio van de vorige eeuwwisseling veel schade aanrichtten bij politici en andere beroemdheden. Hij was het 'weergaloze archetype van die duistere tijden: mulat, dik en homoseksueel.