• 11.256 nieuwsartikelen
  • 9.023.498 stemmen

La Figlia del Capitano (1947)

Avontuur | 102 minuten

Genre: Avontuur

Alternatieve titel: The Captain's Daughter

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Mario Camerini

Met onder meer: Irasema Dilián, Amedeo Nazzari en Vittorio Gassman

IMDb beoordeling: 6,6 (54)

Gesproken taal: Italiaans

Plot La Figlia del Capitano

Piotr Andrejevich Grinev (Cesare Danova), de leider van de kozakken, komt in opstand tegen tsarina Catharina de Grote (Olga Solbelli). Het is een revolte die de liefde van de kapiteinsdochter Maria Ivanovna 'Mascia' Mironova (Irasema Dilián) voor haar gezagsgetrouwe vader Andrej (Aldo Silvani) fataal dreigt te beïnvloeden...

logo tmdbimage

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er meerdere van : verfilmingen van de kapiteinsdochter van Pushkin...la tempesta van 10 jaar later is in Italië de gekendste, dankzij Mangano en de bijdrage van Antonioni waarschijnlijk. Die was ook in kleur, zodat deze nu wat vergeten is. Dat is vervelend, want die volgende versie was niet meer dan een bijna letterlijke kopie van deze ! Met dezelfde producent: de Laurentiis.

Zoals we bij la tempesta al zeiden was die prent een geval van snel incashen op war and peace met Hepburn, het origineel kwam op het einde van het gekende Russische literatuurverfilmingsgolfje uit de jaren 40 dat met het vorderen van de koude oorlog verpieterde tot bijna nix.

Hoewel nu duidelijk een film van zijn tijd en neigend naar camp, werd hij toen wel degelijk goed onthaald in Cannes en genomineerd voor een gouden palm ( of grand prix, beter gezegd ) ! Dat te danken aan de weer capabele regie van auteur Camerini, wiens enscenering absoluut campy trekjes heeft, ( men denke aan de Ivan Rebroff achtige kozakkenparafenralia ) , maar in feite minder dan de remake van Lattuada . Kreeg voor de bewerking hulp van Monicelli en Steno, met fotografie van de gekende Tonti.

Misschien was het een gelukje dat de prent in de studio's werd opgenomen en niet in Yugoland, waardoor de opzet wat bescheidener is. De kloppartijen zijn beter dan die van Antonioni, en op western siege stijl geschoeid. Bovendien geen pudding met uitgerangeerde buitenlandse sterretjes. Wel is het zo dat net als in de remake de baddies beter zijn vertegenwoordigd dan de goodies :

in de eerste categorie hebben we Nazzari( wederom permanent hysterisch lachend ) als de wildeman Pugachov, en als de "echte " villain- itt de nobele bandiet Pugachov dus- hebben we Gassman als Svabrin, de rancuneuze officier. Gassman wel heel erg pre CAI hier, maar zulke rollen toen niet eens uitzonderlijk voor hem. De goodies nu volstrekt ongekenden bijna, van wie Danova debuteerde. Bizarre carrière had die man : verkaste naar Hollywood waar hij bijrolletjes had in tamelijk uiteenlopende films als viva las vegas, mean streets, cleopatra en....animal house ! De Braziliaanse Dillian verkaste even later naar Meggiko. Nog even memoreren dat de Homulka rol hier wordt vervuld door Almirante, nogal een fysiek contrast.

Tenslotte : de speelduur hier is correct, IMDB lult weer eens wat.

Deze prent werd in onze contreien uitgebracht als "de kapiteinsdochter "en moet door velen hier gezien zijn . Ik zou het op prijs stellen als jullie stemden.