Woman and the Glacier (2016)

Alternatieve titel: The Woman and the Glacier

1 stem

Litouwen / Estland
Documentaire

geregisseerd door Audrius Stonys

Kazachstan. De bergketen Tiensjan. De Tuiuksugletsjer op 3500 m hoogte. Het is het oudste en laatste gletsjeronderzoeksstation op voormalig grondgebied van de Sovjet-Unie. De Litouwse onderzoeker Aušra Revutaitė heeft dertig jaar in dit station gewerkt. Deze fragiele vrouw, die haar hele leven heeft gewijd aan de wetenschap, houdt haar vinger aan de pols van de planeet. Ze studeert glaciale veranderingen, die de globale veranderingen van de aarde weergeven. Wat heeft een meisje uit het land van vlakten naar het gigantische Tiensjangebergte gebracht? Wat heeft haar zo betoverd dat ze er haar hele leven gebleven is?

avatar van John Milton
Sereen.

Stonys documentaire over deze wetenschapper die in haar eentje hoog in de bergen leeft om glaciale veranderingen in de gaten te houden, observeert zonder uitleg te willen verschaffen. Geen voice-overs, geen talking heads. Mooie beelden van ongerepte berglandschappen, die er zichtbaar anders uitzien dan in de tijden van haar voorgangers. De regisseur verliest zich soms in iets te lange slow-motion, maar ik had mijn kleine uurtje dat de film duurt slechter kunnen spenderen dan met deze Litouwse korte documentaire.

Leuke hond en kat trouwens. Hondje moet wel iets voorzichtiger zijn, kan ook stuk.