Der Geisterzug (1957)

West-Duitsland
Misdaad

geregisseerd door Rainer Wolffhardt
met Günther Neutze, Hans-Walter Clasen en Karl-Georg Saebisch

Striemende regen, onweer, mist en een godverlaten, spookachtig station. De stemming onder de zes reizigers, die hier midden in de nacht in een onverwarmde wachtkamer wachten op hun aansluiting, is uiterst gespannen. In deze duistere omgeving vertelt de stationschef tegen zijn onvrijwillige gasten het verhaal van de spooktrein. Elke nacht zou deze met veel lawaai voorbijrazen, sinds er enkele jaren geleden een mysterieuze moord gebeurde. Dan gebeuren er onverklaarbare zaken.

avatar van Kuck-x
Rommelige (tv-)verfilming van The Ghost Train van Arnold Ridley. De introductie van de spelers is te statisch en onduidelijk. Ze krijgen te weinig karakter mee en in het begin lijken spelers zich af te vragen wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Pas bij het verschijnen van Julia (Sonja Sutter) wordt het niveau wat beter, maar de dreiging en plot zijn veel te chaotisch in beeld gebracht. Jammer, The Ghost Train is echt een toneelstuk met potentie voor film, zoals andere regisseurs gelukkig hebben aangetoond.