Building a Legend (2007)

België
Documentaire

geregisseerd door Bram Crols

In de documentaire Building a Legend staat de zoektocht naar de authentieke klank van de Steinweg 1836 piano centraal. De "eerste Steinway Grand" piano, die de start betekende van de belangrijkste piano dynastie ter wereld: Steinway & Sons. Vlaamse meester-instrumentenbouwer Chris Maene, Steinway, de achterkleinzoon van de originele bouwer en toppianist Abdel Rahman El Bacha hebben een gemeenschappelijke droom, namelijk het originele geluid van de eerste Steinway Grand piano opnieuw te horen. Wanneer Chris Maene besluit een unieke replica te maken, betekent dat het begin van hun gezamenlijke droom. Meegaand in Chris Maenes parcours vertelt Building a Legend het verhaal van binnen uit, in ontmoetingen tussen pianisten en bouwers. Zo geeft de documentaire een inkijk op de andere kant van de internationale muziekwereld. De filmmakers gaan waar de media afhaakt en het publiek niet bij kan.