• 8.298.727 stemmen

Alternatieve titels: Der Deutsche Freund / Mi Amigo Alemán

Oorsprong: Duitsland / Argentinië

Geregisseerd door: Jeanine Meerapfel

Met onder meer: Max Riemelt, Celeste Cid en Benjamin Sadler

IMDb beoordeling: 6,1 (475)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot El Amigo Alemán

Haar Joodse ouders emigreerden na de Tweede Wereldoorlog vanuit Duitsland naar Argentinië en nu groeit Sulamit op in het Buenos Aires van de jaren 50. Maar niet alleen Joden hebben het land de rug toegekeerd, ook veel nazi's zijn naar Argentinië gevlucht. Soms wonen de kwelgeesten en hun slachtoffers zeer dicht bij elkaar. Zo ontmoet Sulamit Friedrich, wiens vader een luitenant-kolonel bij de SS was. De twee kinderen zijn goede vrienden, maar Friedrich breekt met zijn familie, gaat naar Duitsland en voegt zich daar bij de opkomende studentenbeweging. Jaren later volgt Sulamit hem, maar ze merkt dat Frederick vanwege zijn politieke ingesteldheid niet meer bij haar wil zijn. Ze begint een andere relatie, maar ze kan Frederick niet loslaten...

gauke

Alhoewel het liefdesverhaal autobiografisch, persoonlijk lijkt en ik de bombastische muziek prachtig vond, wil dat nog niet zeggen dat deze (politieke) film me bijzonder aansprak; hij kwam bij mij juist levensloos, te gedetailleerd gemaakt en soms weer televisiesoapachtig over. Jammer is bovendien dat de regisseuse vergeten is om meer informatie te geven over de polittieke situatie die destijds in Argentinië bestond.