Die Machtergreifung (2012)

Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Bernd Fischerauer
met Thure Riefenstein, Mathieu Carrière en Michael S. Ruscheinsky

Duitsland, 1932. De rechts-extremistische Franz von Papen wordt benoemd door rijkspresident Paul von Hindenburg als kanselier en leidt een zogenaamd presidentieel kabinet. Al sinds 1930 regeren deze kabinetten over de Weimar Republiek. Hitler, die in 1928 zijn partij de grootste maakte na de verkiezingen, claimde het dictatorschap voor zichzelf. Invloedrijke zakenleiders kozen eerst voor von Papen, maar ook Hitler geniet van de competitie bij deze onderlinge concurrenten. Hij wordt lange tijd door hen gesteund. Maar Hitler heeft uit eerdere coups geleerd dat hij zonder het leger en zonder het volk nooit aan de macht kan komen. Hij sluit een tijdelijk verbond met von Papen en vertelt deze dat hij hem zal steunen. Deze heft daarom het verbod op de SA en SS op. Die brengen terreur in de straten en leveren bloedige straatgevechten tegen de Communistische Partij.