1922 (1978)

1 stem

Griekenland

geregisseerd door Nikos Koundouros
met Antigoni Amanitou, Zaharias Rohas en Nikos Kapios

Een verslag van de nederlaag van het Griekse leger in Klein-Azië in 1922, dat bijna de uitroeiing van de Grieken door de Turken tot gevolg had. De film verhaalt, door de persoonlijke tragedies van drie personages, de 'Klein-Azië Ramp' en de hartverscheurende beproevingen van de Grieken in Klein-Azië, die werden gearresteerd en de dood in werden gejaagd door Kemal Atatürk's troepen en gewapende groepen Moslims. De vrouw van een koopman, een leraar en een zeventienjarige jongen proberen te overleven, terwijl ze een colonne gevangenen volgen door Klein-Azië. De leraar wordt vermoord door een Turk, de vrouw van de koopman verliest haar verstand, en alleen de jongen zal slagen om te overleven. Gebaseerd op het boek van Ilias Venezis "The Number 31328".