Le Testament Amoureux de Nel (2010)

1 stem

België
Documentaire

geregisseerd door André Dartevelle

De film begint in 1960. Nel Wouters is dan 74. Ze schrijft brieven waarin ze getuigt over de liefde van haar leven: haar man, de schilder Rik Wouters, die in 1916 stierf aan kanker en de traumatische gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. Hij was toen 34 jaar en had net zijn volle maturiteit bereikt als schilder en beeldhouwer. Nel was zijn vrouw en zijn enige model. Ze overleed zelf pas 55 jaar later, in 1971. Rik Wouters maakte vooral veel tekeningen, schilderijen en sculpturen die hij maakte met de jonge Nel als zijn muze. Een vruchtbare samenwerking die door de oorlog en de dood abrupt werd afgebroken.