Fastest (2011)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Mark Neale
met Jorgë Lorenzo, Valentino Rossi en de stem van Ewan McGregor

Deze documentaire belicht de kicks en de gevaren van motorracen en de ongelofelijke toewijding en moed die deze sport van zijn beoefenaars vergt. De makers kregen toegang tot de coulissen van het racen. Het is een verhaal over hoogtepunten, dieptepunten, loopbaanbedreigende crashes en spectaculaire comebacks, zoals die keer toen Rossi, 41 dagen na een gruwelijke beenbreuk, opnieuw op het circuit stond. Met Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Ben Spies, Dani Pedrosa, Marco Simoncelli, Casey Stoner en vele anderen.

Vanaf 13 juni te koop op DVD (Universal)

Trailer (YouTube)

Nice!

avatar van Jesper187
Leuke documentaire, die een mooie kijk geeft achter de schermen van de MotoGP en over wat de rijders (met name Valentino Rossi) drijft om steeds naar een verder/hoger niveau te pushen. De vaart zit er in de documentaire flink in, en de narrator en vlotte editing zorgen ervoor dat de spanning - gedurende de film - goed vastgehouden wordt. Ik had niet verwacht dat een documentaire over de MotoGP zó interessant kon zijn, want hij keek uiteindelijk heel erg makkelijk weg en ben als leek veel te weten gekomen. 3,75*

avatar van Krusty
Must see voor iedere motor(race) fan! Het gaat voornamelijk over Rossi in de seizoenen 2009-2010. Zit echt een geweldige scene in. Waarin je op de baan een ultiem gevecht tussen Lorenzo en Rossi zie, afgewisseld met beelden uit de pitbox waarin je Rossi's team ziet meeleven. Ze staan echt strak van de zenuwen (Italianen noemen dat 'passie') en gaan totaal uit hun dak als Rossi de beste blijkt te zijn! let ook op de reacties van de meiden op de achtergrond.
Ik miste eigenlijk één citaat van Stoner (het kan zijn dat hij dat pas na het filmen van deze docu gezegd heeft) over Rossi na een vermeende clash op het circuit "hij heeft iets meer ambitie dan talent". Vrij stoere praat van een tweevoudig wereldkampioen over de Greatest of all time.

Overigens ben ik er zeker van dat dit ook voor de niet race fan een erg vermakelijke docu is door de spanningsopbouw en de duidelijke inkijk in het leven in de MotoGP.

avatar van helleke
Ook mooi om Simoncelli zijn verhaal te horen.
Was altijd wel een beetje een roekeloze rijder, maar Rossi kon het goed vinden met hem.
Aangezien de documentaire maar loopt tot 2010, komt het fatale ongeval van Simoncelli niet ter sprake.

Wel knap hoe Rossi, 35 dagen na zijn open beenbreuk, weeral testronden reed op een superbike.
In andere sporten heeft men meerdere maanden nodig, vooraleer men weer aan sporten kan denken.

avatar van trebremmit
Waanzinnig mooie docu die ik wel beter vind dan Faster, het gaat voornamelijk over Rossi en dat levert veel boeiende scenes op. Met Lorenzo heb ik nooit veel gehad, en ook in deze docu word ik niet enthousiast over hem, het is allemaal zo vlak en zonder passie. Confronterend ook om Hayden te zien en Simoncelli, beide leven inmiddels niet meer maar zijn wel echt goede coureurs en leuke persoonlijkheden.
Vandaag zag ik Rossi weer winnen bij de TT en in deze docu hebben ze het erover hoe lang het nog zal duren voordat Rossi zou stoppen, dat was wel grappig, hij is echt de beste motorracer ooit en nog ik hoop dat hij het record van Agostini nog inhaalt.

Ben niet echt een moto GP fan (al is het eigenlijk wel toffer dan Formule 1), maar de docu geeft wel een aardig kijkje in de wereld van die waaghalzen.
Niet echt iets dat je per se moet zien verder.