Hara ga Kore Nande (2011)

Alternatieve titel: Mitsuko Delivers

Japan

geregisseerd door Yûya Ishii
met Riisa Naka, Aoi Nakamura en Ryo Ishibashi

Mitsuko is een eeuwig optimistische vrouw die altijd iedereen om haar heen probeert te helpen. Op een dag ontmoet ze een Amerikaan, begint een relatie met hem en volgt hem naar Californië. Daar raakt ze zwanger van hem, maar hij dumpt Mitsuko en ze keert terug naar Japan. Daar denken haar ouders dat ze nog steeds gelukkig in Californië bij haar vriend woont. Ongetrouwd, zonder geld en negen maanden zwanger wordt Mitsuko op straat gezet. Toch blijftt ze denken dat alles wel in orde zal komen.

Leuk.

Yuya Ishii is voor mij zo'n typische 3.5* regisseur, ook deze film valt weer mooi in dat gaatje. Eerste uur ligt iets hoger misschien, laatste 20 minuutjes ietsjes lager. Maar verder een uniek filmpje dat een fijne impressie nalaat.

Benieuwd of Ishii er ooit een trilogie van gaat maken, al zijn het dan vooral de Engelstalige titels die sterk op elkaar lijken. Na Sawako Decides en Mitsuko Delivers hoort er in ieder geval nog ééntje te volgen. Soort van onofficiële trilogie dan, want in de kern hebben de film niet zo heel veel weg van elkaar. Qua stijl wel natuurlijk, maar da's meer Ishii zelf.

In ieder geval voelt het weer best apart aan. Mitsuko is een leuk personage dat zich op nogal aparte wijze laat meevoeren met de wind. Er zit best wat drama in, maar dat wordt veelal weggelachen of van tafel geveegd. Geen film voor neuters en zageventen, Mitsuko is één brok levende can-do.

Na het eerste half uur had ik gehoopt op iets meer road film, maar ondanks dat Mitsuko haar leven laat beslissen door de wind blijft ze toch al redelijk snel op haar stekje hangen. Pas de laatste 20 minuten komt er weer echt schot in de zaak. Vond alleen dat Ishii daar iets te hard schakelt. Het grootste deel van de film is redelijk ingetogen en rustig, laatste 20 minuten is één grote brok drukte en overacting. Had iéts subtieler gemogen.

Maar verder aangenaam. Visueel verzorgd, paar mooie shots en verder Japanse degelijkheid. Soundtrack iets te jazzy maar zet wel een eigen sfeertje neer en het acteerwerk goed, behalve op het einde dan. Nochthans is het einde qua idee wél erg leuk, dus een wat dubbel gevoel over die laatste 20 minuten.

Aanrader voor liefhebbers van dit soort Japanse werkjes. Groots is het niet, wel eigen en leuk.

avatar van Donkerwoud
Bloedirritant aftreksel van de soort quirkiness uit films van publiekslievelingen als Amélie of Juno. Met vriendelijk ogend filtertjes en quasi-filosofische geleuter over wolken heb je natuurlijk nog geen eigenzinnige film te pakken. In eerste instantie kon het hoofdpersonage Mitsuko mij wel bekoren als zwangere schoonheid met aanstekelijke wilskracht, maar haar rol wordt veel te lang uitgesmeerd over een film die haar nergens overtuigend tot leven weet te brengen.