Recommendation for Mercy (1975)

Canada

geregisseerd door Murray Markowitz
met Andrew Skidd, Robb Judd en Mike Upmalis

John Robinson is een veertienjarige jongen, die wordt beschuldigd van verkrachting en moord van een twaalfjarig meisje. Het ondeugdelijk verkregen bewijsmateriaal wordt aangeboden door drie vrienden van John, en door één van de vrienden van het dode meisje. De jongen wordt zwaar bewaakt en gedrogeerd door de politie, die zo hoopt om een bekentenis van hem te krijgen. Ondanks de aanslag die wordt toegebracht op zijn burgerlijke vrijheden, wordt hij schuldig bevonden. De film is op een ware gebeurtenis gebaseerd en laat zien hoe justitie - en de verwarring en emoties - zich van de jongen en zijn naaste omgeving meester maken.