Dead Men Talking (2011)

China
Documentaire

geregisseerd door Robin Newell
met Ding Yu

Ding Yu, een jonge Chinese journaliste, wil de waarheid achterhalen; waarom zijn de gevangenen die zij spreekt ter dood veroordeeld? Haar passie voor de waarheid is de drijvende kracht achter haar wekelijkse reality show ‘Interviews Before Death’, een show met 40 miljoen kijkers in de provincie Henan. In deze wekelijkse prime time show bezoekt Ding Yu gevangenen in hun cel en interviewt ze de veroordeelde gevangenen vlak voor hun executie. Jaarlijks worden in China rond de duizend ter dood veroordeelden geëxecuteerd, iets wat de Chinese overheid niet geheim houdt. Als mensen weten wat de consequenties zullen zijn voor hun daden, zullen ze minder snel een misdaad begaan, zo is de gedachte. In het gesprek komen niet alleen de begane misdaden aan bod, maar ook zaken als familie, kinderen, hoop en ambities. Enkele dagen na het interview vindt de executie plaats.

avatar van Bottleneck
Boeiend en best confronterend, deze docu waarin gesprekken met ter dood veroordeelden worden afgewisseld met onder andere meningen van de interviewster en van familieleden. Of beelden van hoe voor ieder interview een simpel stoeltje wordt neergezet, camera ervoor, de belichting snel checken en de boel staat weer klaar; een groot contrast met het zware thema.

Het televisieprogramma waarop deze docu op gebaseerd is mag dan een vrij morbide inslag hebben en de interviewster is wel erg vol van zichzelf (maar dat mag misschien ook wel na honderden interviews), toch er zitten een paar behoorlijk bizarre verhalen en personages in.

Het is een vreemde gedachte dat ze niet veel later geëxecuteerd worden, en stuk voor stuk geven ze hun misdaden met berouw toe, in plaats van te liegen over onschuld. Wat dat laatste betreft is het een verademing vergeleken met Amerikaanse televisieprogramma's/docu's over Death Row.

Hoewel de docu bijna alleen maar bestaat uit talking heads en daardoor weinig afwisselend is, springen bepaalde fragmenten er boven uit. Bijvoorbeeld de homofiele misdadiger die eenzaam tot op het bot is, maar de interviewster weigert hem een hand te geven. Of andere veroordeelden die de laatste woorden meekrijgen van hun moeder voordat ze letterlijk afgevoerd worden. Best hard en confronterend, maar ik moet dan ook niets hebben van de doodstraf (en dat voor iemand die overwegend rechts is : ).

Nieuw/verrassend voor mij is het feit dat in China niet zomaar tot de doodstraf wordt besloten; drie rechters moeten zich er onafhankelijk over buigen (althans, hoe deze docu het laat zien, en dat zal vast geen volledig beeld zijn en hier gaat het alleen om moordenaars).

Nog meer opvallend is dat een vrouwelijke rechter aangeeft zelf liever niet de doodstraf op te willen leggen omdat ze er niet achter staat of iets in die bewoordingen (maar 'wet is wet helaas'). Had ik niet verwacht van een land dat bekend staat om schending van mensenrechten, dat ze zoiets naar buiten zou brengen.

Al met al een puur verhalende, maar goede documentaire die vanwege de televisieserie waarop het gebaseerd is neigt naar goedkope sensatiebelustheid, maar wel degelijk een wat diepere inkijk geeft vanuit menselijk oogpunt (en vanuit meerdere invalshoeken zoals misdadigers, familie, rechter) en een paar aangrijpende taferelen laat zien.