De Bertha (1914)

Nederland

geregisseerd door Louis H. Chrispijn
met Annie Bos en Charles Gilhuys

Nelly (Annie Bos) is de dochter van kapitein Jansen. Zij raakt verwikkeld in een scheeps- en liefdesdrama rond het schip 'De Bertha', dat zo gammel is dat haar stookketels dreigen te springen. Nelly zet alles op alles om een ramp te voorkomen, samen met haar rechtschapen buurman Adolf (Charles Gilhuys).

Productie uit de stal van filmpionier en -producent Maurits H. Binger met Annie Bos in een van haar vroegste rollen.
Deze film die tot voorkort te boek stond als verloren is in 2011 teruggevonden en gerestaureerd met behoud van de originele kleurtinten. Naast spannende actiescènes, bevat de film ook fraaie buitenopnamen van o.a. de haven van IJmuiden.

Vrijdag 6 april te zien in het nieuwe EYE film instituut; met inleiding en voorfilms.