L'Affaire Chebeya, un Crime d'Etat? (2012)

België / Democratische Republiek Congo
Documentaire / Misdaad

geregisseerd door Thierry Michel
met de stem van Simon Shrimpton-Smith

Documentaire van Thierry Michel over de politieke moord op mensenrechtenactivist Floribert Chebeya, en het woelige proces dat daarop volgde voor de militaire rechtbank van Kinshasa. Chebeya was de oprichter van de organisatie ‘Voix des Sans Voix’, die een stem wou geven aan de stemlozen in Congo. Samen met zijn chauffeur werd hij op 2 juni 2010 vermoord aangetroffen in zijn auto. Hoewel de moordenaars de zaak probeerden te ensceneren als een passionele moord, werd al snel werd duidelijk dat een aantal politieofficieren tot op het hoogste niveau bij de zaak betrokken waren. Dat was het begin van een uitzonderlijk proces, dat we in deze documentaire op de voet kunnen volgen. Leugens, vervalsingen, verdwijningen van bewijsmateriaal komen stap voor stap aan het licht. Daarnaast maken we ook kennis met de mens achter Floribert Chebeya.

"De man is weg, maar niet de waarheid"

Deze documentaire lijkt qua stijl op een detective gekruist met een rechtbankdrama, vooral het laatste.
Politie onderzoeken, de zaak bij de burgerlijke rechtbank en het militaire hof worden op de voet gevolgd en getuigen komen ook daarbuiten aan het woord. Onverklaarbare letsels worden belicht en de als vreemd ervaren reacties van de Congolese regering op de moorden eveneens. Vooral de politiechef is verdacht.
Het politieonderzoek wordt flink te kijk gezet, want de antwoorden roepen steeds meer vragen op.
Waarschuwing: de docu bevat enkele beelden van bebloede, vermoorde mensen.

Het is goed dat deze docu laat zien dat er wel aandacht aan de moorden wordt besteed en hoe dat gebeurt. De montage is goed gedaan en de sfeer aldaar komt goed naar voren.