Wat de Muren Vertellen (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Leonie van Noort

Op 28 september 2008 wordt de 'Tutti Frutti wijk' in Amsterdam-Noord opgeschrikt door de moord op een buurtbewoner. Bewoners vertellen hoe ze in de nachtelijke uren een ruzie horen die zich vanuit huis naar de straat verplaatst. Buiten zien ze de 28-jarige Marvin dood op staat liggen omringd door politie en ambulancepersoneel. Hij blijkt te zijn neergestoken door zijn benedenbuurman, na een nacht vol geluidsoverlast.

avatar van Zinema
Zinema (crew)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Psychedelische proporties.

De muren vertellen weinig, de buren des te meer. Alhoewel? Ondanks het feit dat aan de interviews een moord vooraf gaat, zijn het juist die muren die angst inboezemen. Ze zijn namelijk veel te dun en laten elke scheet tot bijna psychedelische proporties wederklinken bij de omringende bewoners. Geholpen door geleiding via een hoogstwaarschijnlijk verouderd elektrisch bedradingsysteem, holle ruimten en verwarmingsbuizen. De akoestiek die dit vervolgens veroorzaakt zou vrijwel elk zinnig mens zo snel mogelijk doen verhuizen.

Goed.