De Van Waveren Tapes (2012)

Nederland
Documentaire
87 minuten / 55 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Wim van der Aar

Filmmaker Wim van der Aar vindt op het Waterlooplein een doos vol geluidsbanden. Het blijkt een verzameling privéopnamen van de jongste zoon van een invloedrijke Nederlandse familie. Met deze vondst begint een zoektocht naar een levensverhaal vol relaties, mislukkingen, hoop en verdriet. Gaandeweg ontvouwen zich de contouren van een bizarre opvoeding en de dramatische gevolgen daarvan.

De still is gemaakt door Jasper Wolf (grotere afbeelding).

Vanaf 21 juni in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Malick
Een experimentele, abstracte en associatieve 'found-footage' documentaire waarin het tragische leven van de anonieme mens (Guido van Waveren) centraal staat. Wij (c.q. het publiek) zijn net als de regisseur Wim van der Aar de voyeur op zoek naar antwoorden waarom de mens leeft zoals die heeft geleefd. Wie is deze man? Waar komt hij vandaan? Waarom heeft hij in de jaren ’70 al die telefoongesprekken opgenomen? Waar is het misgelopen? En vooral waarom hebben wij niets gedaan?

Ter illustratie deze muziek...

25 sept. vertoning bij Vera Zienema te Groningen

Meneer Bungel
Zou de cut van 55 minuten van vanavond ook de moeite waard zijn?

In ieder geval niet meer als je DWDD hebt gekeken. Alles werd verklapt.

avatar van Artkramer
Boycotten die tv-hap. Laat ze het lekker helemaal uitzenden, cultuurbarbaren.

avatar van woutorrmusic
Dit net op nederland 2 gezien en ik moet zeggen: wat een prachtig document zeg. Ik wist niet eens dat dit een cut was, ben erg benieuwd naar de uitgebreide versie.

Er wordt een, enkel uit audiofragmenten bestaand, beeld gecreëerd van een man, die, logischerwijs, een bijzonder leven had. Mooi, spannend en tegelijkertijd proef je de wanhoop; prachtige documentaire.

Het idee erachter is origineel, creatief en lijkt dus interessant. De film, overigens absoluut niet slecht, vind ik dan weer enigzins tegenvallen. Is geen minder interessant dan het lijkt en eigenlijk kom je toch niet zo heel veel te weten van Guido van Waveren. Maar wel een mooie film.

Ik ben benieuwd naar de volledige versie. Je merkt dat er in gesneden is.

eigenlijk kom je toch niet zo heel veel te weten van Guido van Waveren.

Ik heb hetzelfde, maar ik heb het gevoel dat dit door de cut komt. Althans dat hoop ik.
Hij was veel te snel afgelopen.

avatar van 3rd Rock
Sol- schreef:
Ik ben benieuwd naar de volledige versie. Je merkt dat er in gesneden is.

dat dus. waarom in vredesnaam een geknipte versie uitzenden? tis al laat op de avond en mensen die de korte versie willen zien blijven ook wel dat half uurtje langer zitten.

intrigrerende docu trouwens. ik wil nu eigenlijk de hele versie zien. eens zien of ik die ergens op kan snorren

avatar van adso
Bewust DWDD vermeden, had ik aan 55 minuten genoeg; echt interessant wordt Guido niet en die bandrecorder bandjes werkten me op den duur ook op de zenuwen…

avatar van NarcissusBladsp.
Fascinerende documentaire waarbij geluid van tapes, dwz gesprekken van Van Waveren, de hoofdrol speelt en beeld & muziek raadselachtige sfeer omlijsten. Naast eeuwig gefrustreerde Guido en zijn markante moeder is ook Nel(lie) een opmerkelijke vrouw. Ze lijkt veel rake dingen te zeggen.

Ben benieuwd naar resterende 32 minuten...

avatar van avestoir
Interessante, treffende film. Na het bekijken, blijft het verhaal hangen en zet aan tot nadenken. De maker Van der Aar heeft duidelijk belangstelling voor de psychologie van Jung. In het bijzonder de archetypen. De persona, de schaduw, het kind en uiteraard de grote moeder. Ook het individuatieproces waarvan Jung vond dat de jeugdjaren doorslaggevend zijn worden mooi neergezet. Goed bedacht en mooi schemerig in beeld gebracht.

Suggestie voor de liefhebber: WAV - Wikipedia - nl.wikipedia.org (60 uur monologen/gesprekken opgenomen door Van Waveren).

Fascinerende documentaire die de kijker ademloos laat luisteren naar de soms gewone maar ook bizarre gesprekken voorral de gesprekken met zijn moeder zijn echt bijzonder. De documentaire is een must sea of moet ik zeggen luister...

avatar van wendyvortex
Wil de VPRO onmiddelijk ophouden met het uitzenden van docu's waar gewoon een half uur uitgeknipt wordt (hebben ze wel eens eerder gepresteerd). Zelfs op Holland Doc is de verminkte versie te zien!
Intrigerende docu rond 60 uur aan geluidsbanden (bandrecorder) met opgenomen telefoongesprekken en monologen van ene Guido van Waveren.
Fascinerende gesprekken ook want er Guido is een beetje anders dan de gemiddelde Nederlander. De collage van regisseur Wim van der Aar geeft langzaam een beeld van deze man en z'n omgeving.
Fascinerend, al was een radioversie net zo goed geweest.
De beelden zijn leuk gedaan maar niet meer dan aardige beeldvulling bij de geweldige tapes.

avatar van ArnoldusK
wendyvortex, hier kan de VPRO geen ene mallemoer aan doen. Natuurlijk wil een omroep als de VPRO (vrijzinnig, open en , als een van de laatste, informatief, intelligent en optimistisch) docu's helemaal uitzenden.
Echter, door bezuinigingen en de hedendaagse 'usance in het hedendaagse publieke omroepenland' (zoals Oliver Kerkdijk in de VPRO-gids aangeeft) wordt niet dit mogelijk gemaakt.
Het is zelfs de vraag of goedbekeken, informatieve programma's als Tegenlicht nog wel op prime-time worden uitgezonden in de toekomst. De toekomst is voor het amusement.
Filmtip naar aanleiding van dit stukje: Idiocracy. Have fun.

On topic: Deze ga ik z.s.m. bekijken.

Meneer Bungel
Kunnen ze toch ook om de week een 'hele' uitzenden (als ze tenminste normaal gesproken elke week een 'halve' uitzenden)?

avatar van ArnoldusK
Waarschijnlijk hebben ze een te leuke, interessante en volle programmering

Meneer Bungel
Als je met verkorte docu's kijkers misloopt, heeft dat weinig zin. Al denk ik eerder dat veel mensen liever een behapbaar uurtje kijken, en is dát misschien wel de insteek van dergelijke inkortingen van de VPRO (en ook Canvas)...?

avatar van ArnoldusK
Ik vraag me af of dat het doel is van de VPRO (en/of de Canvas)...

OT: Waar kan ik de volledige versie van de docu vinden?

avatar van SnakeDoc
Ik vond het allemaal niet zo heel erg indrukwekkend. Daarentegen was het wel erg origineel in elkaar gezet en heeft de documentaire maker het beste gedaan om hier alles uit te halen.

Inhoudelijk wat magertjes, maar de uitwerking is een dikke voldoende!

Heb de korte versie overigens gezien.

* * *

avatar van otherfool
Het geheel begint enorm intrigerend met als hoogtepunt dat schitterende gebrek over de flessen wijn maar daarna is de koek wel wat op en moet Van der Aar met noodgrepen ervoor zorgen dat het uurtje (in mijn geval) alsnog vol komt. Er lijkt simpelweg te weinig echt interessant materiaal voorhanden te zijn, wat ik aan de andere bijna niet kan geloven gezien de enorme voorraad cassettes en de werkelijk geweldige gesprekken die we wel te horen krijgen. Ergens wringt dan ook het gevoel dat met deze unieke verzameling meer te doen was.

ArnoldusK schreef:
OT: Waar kan ik de volledige versie van de docu vinden?

Die zoek ik ook!

Malick
Jongens, is gewoon op DVD te krijgen hoor.

Ah! Dank je Verhoeven. In november 2012 nog niet

thanx

Slecht nieuws. Ik had hem besteld via Wehkamp maar krijg nu het bericht dat ze niet kunnen leveren..

Bol.com nog maar s proberen dan.

avatar van Mug
Mug
Leuk voor de fans/liefhebbers/geïnteresseerden. Het RO Theater komt dit theaterseizoen met een voorstelling over Van Waveren.

avatar van Hollywood-west36
Interessant idee,, minder uitgewerkt....