Simple (2011)

Frankrijk

geregisseerd door Ivan Calbérac
met Julien Drion, Bastien Bouillon en Michel Aumont

Na het overlijden van hun moeder moet Kléber, een student, plots voor zijn oudere broer Simple, een mentaal gehandicapte jongen, zorgen. Kléber en Simple nemen hun intrek in een studentenhuis in Toulouse. Simple kan er op bijval rekenen bij de vier andere bewoners, maar hij wekt ook irritatie op...

Film wordt aangekondigd als een komedie en is dat ook omwille van het luchtige studentenleven met de romances, de misverstandjes en dispuutjes, maar slaat ook een ernstige en emotionele toon aan wanneer de broederband wordt onderlijnd.
Verdienstelijke film, met het jonge volkske in goede acts maar met, helaas, naar het einde toe enkele flauwe, torenhoge cliché-situaties wat het geheel toch wel een beetje afzwakt.

avatar van adso
Oké, Movsin heeft een punt, het is een komedie. Klopt, zelfs het overlijden van moeder
heeft een ‘komische’ lading… Maar om een verstandelijk beperkt personage zo clichématig
te kneden voor het kolderieke effect in een verder nietszeggend verhaaltje, geeft toch te denken…