• 8.520.655 stemmen

Alternatieve titel: IJsprinses

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Jonas Grimås

Met onder meer: Niklas Hjulström en Göran Ragnerstam

IMDb beoordeling: 5,1 (285)

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Isprinsessan

Erica Falck woont in Stockholm. Ze keert terug naar haar geboorteplaats Fjällbacka om te werken aan haar nieuwe boek en om het ouderlijk huis leeg te ruimen. In de koude winter komt Erica politieman Patrik Hedström tegen, die de moord op Erica’s jeugdvriendin onderzoekt. Alexandra Wijkner werd met doorgesneden polsen aangetroffen in haar eigen badkuip.

Patrik Hedström

Bertil Mellberg

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Eerste deel denk ik van de reeks en niet de beste, we zien een jonge Patrik Hedström maar de acteerprestaties zijn allesbehalve goed. Ook het verhaal is het net niet.

avatar van AniSter

AniSter

Voorafgaande aan deze serie van 4 films (deze, Predikanten - 2007, Stenhuggaren - 2009 en Olycksfageln - 2010) had ik de serie van 6 opvolgende films gezien (Fjällbacka Murders - Wikipedia), dus niet echt de logische volgorde. Deze eerste film Isprinsessan viel me dan ook iets tegen, wat in de daaropvolgende films wel weer goed werd gemaakt. Het andere duo in de rollen van Erica en Patrick moest even wennen denk ik. Al met al een goed verhaal in de gebruikelijke sfeer van de Scandinavische misdaadfilms. Waarom het genre 'Mystery' is ontgaat me.