The Last Christmas (2010)

Alternatieve titel: Shadow Island Mysteries: The Last Christmas

Canada

geregisseerd door Gary Yates
met Jennifer Finnigan, Natalie Brown en Cedric Smith

Claire's grootvader, Raymond La Foret, heeft de hele familie La Foret samengebracht op Shadow Island voor een Kerstreünie. Claire verwacht een avond vol leuke spelletjes en raadsels, maar haar grootvader kondigt aan dat hij stervende is. Omdat het hun laatste Kerst samen wordt, heeft hij een speciaal spel bedacht: The Jean La Foret Memorial Puzzle, genoemd en opgedragen aan Claire's moeder die vijf jaar eerder stierf met Kerstmis. De spelregels zijn simpel: wie het raadsel oplost, erft het hele La Foret fortuin...

avatar van komerad
De hele familie komt met kerstmis samen om opa's raadseltje op te lossen.
Alhoewel het plot laat uitschijnen dat dit een leuke jaarlijkse bijeenkomst vol spelletjes is krijg je toch wat anders te zien. Er zijn behoorlijk wat spanningen en enkele "geheimen" binnen de familie. Eerst word dan ook wat tijd genomen om iedereen samen met hun ondelinge verhouding te introduceren. Mede door de leuke piano deuntjes en winterse setting krijg je toch wat het gevoel naar een "knusse whodunit" te kijken. Het deed mij wat terugdenken aan jaren 80 mysteries.. een beetje "cluedo" zelfs. Het tempo is gezapig, iets te zelfs. Verder behoorlijk voorspelbaar.