My Life on Planet B (2012)

Nederland

geregisseerd door Iván López Núñez
met Serge Price, Rik Wezenberg en Lindsay Zwaan

Komedie over de 17-jarige Neky en Eppo en de ongemakken van een tienerleven. Neky’s ouders zijn gescheiden. Zijn moeder brengt het grootste deel van de dag door op de bank in haar ochtendjas. Zijn vader heeft net een nieuwe Thaise vriendin gevonden. En zijn zus vindt hij zwaar irritant. Neky brengt het de meeste tijd door op school en met het maken van videoblogs. Samen met zijn beste vriend Eppo maakt hij de videoblog Eppo and Neky’s Cult Corner; over de slechtste B-films. Een blik op de levens van met name deze twee tieners, die door alle communicatiemiddelen midden in de wereld lijken te staan, maar uiteindelijk heel eenzaam zijn.

Speelfilmdebuut van regisseur Iván López Núñez.

My Life on Planet B maakt onderdeel uit van het project De Oversteek.
De Oversteek is een ontwikkeltraject voor een reeks van drie onafhankelijke fictiefilms voor de bioscoop en televisie, dat jonge regisseurs de kans biedt hun eerste of tweede speelfilm te realiseren.

Distributie: Wild Bunch (TBA)

avatar van Fortune
Ziet er op zich wel aardig uit, al geeft de trailer veel te veel weg van de film.

avatar van chiel
Erg leuke film, nog nooit zoiets gezien uit Nederland.

avatar van night rider
deze film gisteren gekeken bij rik wezenberg(eppo)...best een leuke komedie met een beetje oldskool effects,duurt niet erg lang helaas.

Komt dit nog op DVD?

Malick
Zie dat voorlopig niet meer gebeuren door distributeur Wild Bunch. Tenzij de regisseur en of producent er eens wat druk achter gaan zetten.

avatar van chiel
En waarom zie je dat niet gebeuren, vertel...

Malick
Omdat de distributeur me onlangs vertelde dat ze de film niet gingen uitbrengen in de Filmtheaters.

avatar van wendyvortex
Er is meer in het leven dan zielige B-films kijken...echt waar
De trailer is fantastisch, maar de film lijkt mij toch iets meer geschikt voor 12-jarigen, ondanks het geweldige uitgangspunt. En die Escape from the Planet of the Worms gaat waarschijnlijk een dikke onvoldoende score bij mij, maar vooruit het tweede deel van de film gaan we toch wel ietwat meeleven met de hoofdpersonen.
Beetje vreemde punks ook, die kwamen zeker uit een Troma-film.
O ja en nog een klein vraagje: dat duimzuigen was dat nou als substituut voor pijpen (als in dat kunnen we een beetje moeilijk in beeld gaan brengen) of heb ik ergens een stapje overgeslagen?
De scene met de robot in de kantine was behoorlijk okay, denk dat je flink wat 16-minners daar nog wel de stuipen mee op het lijf jaagt.
Leuke sluikreclame ook voor "Schokkend Nieuws".

avatar van mikey
Ik bleef hangen in de film omdat ik dacht dat het een grappig tv dingetje was. Helaas werd je vervolgens getrakteerd op slap drama dat zomaar uit de lucht viel. Onafgerond en je zit er niet op te wachten. Wat ik nog raarder vond was de anachronistische j70 sfeer, terwijl je met vhs een j80 sfeer zou verwachten. Althans ik denk dat vhs de link is met het retro sfeertje.

Zoals de meesten waarschijnlijk wel weten, heb ik op zijn zachts gezegd niet bepaald een hoge pet op van Nederlandse films en zeker niet als het om komedies gaat (m.u.v. de films van Alex van Warmerdam).

Maar deze film, hoe flauw hij ook eigenlijk is, is me juist 100% meegevallen en ik heb er ook regelmatig om moeten lachen (zeker in het eerste uur). Dat laatste komt vooral door een aantal zeer grappige personen zoals kapitein Rogor en zijn robot Tronik uit de achterlijke B-film "Escape From The Planet of W..." en de zus (leuk gespeeld door Ceylan Can) van Neky die lekker grofgebekt was tegen iedereen.

Hoewel het verhaal niet echt geweldig was, viel het me eigenlijk reuze mee. Het leuke van het verhaal is eigenlijk de uitvoering in combinatie met de nodige droge en flauwe humor. Wel regelmatig zeer flauw, maar dat was juist het sterke ervan want ik heb er regelmatig hard om moeten lachen. Op het einde ontspoort de film enigszins en gaat het over op een drama (vol met clichés) en dan ook nog eens zonder een echt einde.

Maar al met al heb ik me gewoon aardig vermaakt met deze leuke Nederlandse komedie. Omdat de film ook nog eens behoorlijk kort duurde (circa 70 minuten), keek hij lekker weg en verveelde hij eigenlijk nergens.

P.S. Ward Weemhoff in de leuke rol als de dakloze, was ook noemenswaardig.

Gezinsproblematiek en gebrek aan waardering bezorgen beide jongeren niet zo'n prettige jeugd die hun doet snakken naar een beter leven en doet verzeilen in een fantasiewereld. De ernst en de realiteit van het dagelijkse blijft hun evenwel domineren.
Eigenlijk een klein beetje onderschat dit filmpje dat, zekerlijk in het laatste gedeelte toch een zekere charme en tederheid brengt.
Enkele goede geslaagde close-ups en ook de perfecte uitstraling van ons tweetal onderlijnen toch wel dat een tienerleven niet altijd zo onbezorgd rooskleirig is.

Aardige coming of age drama film..