Fairhaven (2012)

1 stem

Drama / Komedie

geregisseerd door Tom O'Brien
met Sarah Paulson, Rich Sommer en Chris Messina

Drie vrienden komen na tien jaar weer samen voor de begrafenis van de vader van een van hen in het kleine vissersdorpje Fairhaven aan de kust van Massachusetts. Jon, een voormalige football-ster op school, is op zoek naar de zin van het leven en wordt daarbij geïnspireerd door een interview in Sixty Minutes van zijn football-held, Tom Brady. Sam is vroeg getrouwd, vader geworden, gescheiden en heeft het stadje nooit verlaten. Dave, het derde lid van het eens onoverwinnelijke trio, keert na zeven jaar terug naar Fairhaven vanwege de dood van zijn vader en is vastbesloten om wat leven in de brouwerij te brengen tijdens dit weekend.

avatar van Apollinisch
Zeer genietbare film over drie oude vrienden die elkaar na jaren weer treffen in Fairhaven, waar ze zijn opgegroeid. De film is ongeveer even verrassend als dat uitgangspunt, nauwelijks dus, maar aangezien de film handelt over de desillusie van het ouder worden en dat zo’n beetje mijn favoriete thematiek is heb ik me toch uitstekend vermaakt.

De film duurt bovendien nog geen anderhalf uur en is dan ook zo voorbij. Desondanks wordt er meer gezegd dan in menig film met een veel langere speelduur. Er wordt zelfs te veel gezegd. Sommige dingen waren ook zonder uitgesproken te worden wel duidelijk geweest. De scène bij de psycholoog bijvoorbeeld is van weinig toegevoegde waarde.

De personages worden ook goed uitgewerkt in dat korte tijdsbestek. De vrienden krijgen weliswaar niet alle drie evenveel aandacht, zo blijft Sam relatief onderbelicht, maar ik vond dat niet erg. Ik kon me namelijk goed inleven in Jon, het karakter met de meeste schermtijd en in feite de hoofdpersoon. Uitstekende rol van de onbekende Tim O’Brien, die trouwens wel wat weg heeft van Peter Krause.

Het einde is aannemelijk en bevat gelukkig geen geforceerd en overdreven sentiment. Maar eerlijk is eerlijk, de film kon na de openingsscène eigenlijk al niet meer stuk bij mij. Heerlijk zulke sfeerbeelden van zo’n besneeuwd stadje in New England. En mooi dat het daar niet bij bleef en er meer van dat in de rest van de film zat.

Al met al een meer dan degelijke film. Verdient meer aandacht.