Misterio en las Bermudas (1979)

Alternatieve titels: Mystery in Bermuda | Mystery in the Bermuda Triangle

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Gilberto Martínez Solares
met Santo, Blue Demon en Mil Máscaras

De beeldschone meiden Silvia en Sandra verdwijnen op mysterieuze wijze in de Bermudadriehoek. Santo, Blue Demon en Mil Mascaras, Mexico's beroemdste gemaskerde superhelden annex worstelaars, proberen de zaak op te lossen. Ze komen op het spoor van de kwaadaardige wetenschapper Dokter Gro, die door middel van een gevaarlijke uitvinding van alles en nog wat laat verdwijnen.

Ze bestaan dus echt : films met en Santo en BD en MM...helaas te laat, want het genre was practisch al dood en begraven. Santo en BD waren al dik over de 50, MM was nog fit maar vanwege het contrast werd hij hier gedwongen om zich zo passief als mogelijk op te stellen, zodat hij niet teveel zou detoneren. In feite zien we hem slechts cocktails slurpen. Santo is duidelijk de Alfa van het groepje.
Schijnbaar krijgen we hier 2 films in 1 cadeau, al waren de makers vergeten om de 2 tot een zinvol geheel te integreren. Dat wil zeggen : het Bermuda verhaal lijkt eigenlijk geen hol te maken te hebben met het gegeven dat de meeste aandacht krijgt en hierboven niet eens vermeld staat, het bezoek van de prinses uit "Irania " ( sic ).
De hele film is omgeven door een waas van melancholie, schijnbaar bedoeld als de officiële cinematische zwanenzang van Santo, al bleek dit niet zijn laatste film te zijn. Begint post rem : een ouwe visser vindt in de oceaan een zilveren masker, en begint te vertellen....dit alles wordt geacht zich af te spelen in de gekende Bermuda driehoek, maar alles is in Mexico opgenomen en de zgn. Bermudezen zijn ook Mexicanen.
De 3 Helden verdoen hun tijd grotendeels met het slurpen van cocktails en zinloos cruisen, niet wetend dat hun 3 bikini babe vriendinnen in feite evil spy girls zijn die de opdracht hebben de Iraniaanse prinses te ontvoeren. De 3 worden geacht deze prinses te beschermen, tamelijk overbodig misschien aangezien deze dame een volleerd karateka is. Weten jullie hoe de chef van de evil spy girls heet ? godART...passend eerbetoon aan de grootste schurk uit de historie(s) van de cinema, of misschien te veel eer...
Hoe past het gekende Bermudadriehoek mysterie nu eigenlijk in dit spy/crime verhaaltje ? Nou, eh....niet. 1 van de evil bikinibabes wordt ontvoerd richting Atlantis, het geheimzinnige rijk onder de driehoek, maar dat schijnt een soort paradijs te zijn . Lijkt het, in feite wordt deze hele verhaallijn tamelijk opgegeven en gaan we weer terug naar de prinses, de 3 hebben hun zoektocht naar Silvia dan al opgegeven.
Film komt uit 77 en oogt al totaal anders dan de LL films die we kennen, zoals het slot met de paddestoel duidelijk maakt kondigden de eighties zich al aan.
Deze 10 jaar te laat komende film is met anderstalige onderschriften op DVD uitgebracht, samen met het leukere eerste deel uit de CJ saga.