ad

Alternatieve titels: Mermaid Legend / Legend of the Mermaid / 人魚伝説

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Toshiharu Ikeda

Met onder meer: Mari Shirato, Kentarô Shimizu en Jun Etô

IMDb beoordeling: 6,8 (147)

Oorspronkelijke taal: Japans

Oorspronkelijke titel: 人魚伝説

Releasedatum: 14 april 1984

Over Ningyo Densetsu

Visser Keisuke is getuige van de moord op iemand die bekend stond als compagnon van de grootste investeerder van de stad: Miyamoto. Deze Miyamoto heeft altijd aangegeven dat hij een pretpark wil bouwen aan de kust, maar Keisuke ontdekt dat het in feite gaat om een grote kerncentrale. Wanneer vervolgens ook hij wordt vermoord is het aan zijn verse weduwe Migiwa om wraak te nemen...

imageimageimageimageimage

avatar van McSavah

McSavah

Blijft toch jammer van die Japanse censuur van geslachtsdelen. Bezopen eigenlijk.

avatar van klara

klara

Ik kan mij niet zo gauw een film voor de geest halen waarin op deze belachelijke wijze

is gecensureerd. Meestal worden de scenes er uit geknipt. Maar het betreft hier wel

lange en volgens mij vrij essentiele scenes. Bij een film als Ai no Korida (Ook nog eens

met stukken explicietere scenes) had men er kennelijk geen moeite mee.

Vond deze Ningyo Densetu een gedegen film die naar een spetterende climax toewerkt.

Bij het getergde meisje Migiwa gaat, na de eerste doodslag uit verdediging, de knop

om en gaat ze over tot wilde, ongecontroleerde wraakneming. De film wordt visueel dan

ook sterker al is dat waar de regisseur niet de nadruk op legt al kent de film verscheidene

fraaie of zelfs poetisch geschoten momenten. Met als visueel hoogtepunt de dolle, bijna

hysterische climax. Niet geloofwaardig misschien zoals ze menigeen weet te verwonden

of te doden, maar de uitvoering geweldig. Een trefzekere film en in mijn ogen afwijkend

in het wraakgenre.

Onderhond

klara schreef:

Bij een film als Ai no Korida (Ook nog eens met stukken explicietere scenes) had men er kennelijk geen moeite mee.

Ik neem aan dat het hier gaat om censuur van geslachtsdelen. Die openlijk tonen is nu eenmaal niet toegestaan in Japan. Wat Ai no Korida betreft geeft wikipedia het antwoord:

Strict censorship laws in Japan would not have allowed the film to be made according to Ōshima's vision.[4] This obstruction was bypassed by officially listing the production as a French enterprise, and the undeveloped footage was shipped to France for processing and editing. At its première in Japan, the sexual activity was optically censored using reframing and blurring

avatar van klara

klara

Bedankt Onderhond voor die verwijzing. Ik begrijp nu dat het dus om een Japanse/Franse

productie ging. Die Wikipedia uitleg geeft afdoende verklaring. Bij Ningyo Densetsu was

sprake van 'blurring'. Een ingreep die ik volgens mij nog nooit eerder bij een film heb meegemaakt.

Ik was dan ook op z'n minst verbaasd.

Onderhond

Als je wat meer Japans werk kijkt dan went het wel, maar het blijft een beetje belachelijk inderdaad.