Futebol (1998)

Brazilië
Documentaire
245 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Arthur Fontes en João Moreira Salles
met Afonsinho, Barbosa en Bellini

Naar aanleiding van het wereldkampioenschap voetbal in Frankrijk van 1998, werden er drie documentaires gemaakt over Braziliaans voetbal onder de verzamelnaam Futebol. De eerste documentaire The Dream laat zien dat veel jongetjes in Rio eigenlijk maar 2 kansen hebben, of crimineel worden of topvoetballer. Als één van die kinderen dan profvoetballer wordt, zijn alle zorgen van het gezin in één klap voorbij. Deel twee The Goal laat dan weer de keerzijde van de medaille zien. Als je eenmaal profvoetballer aan de top bent, moet je het ook zien te blijven. Braziliaanse supporters zijn namelijk niet tevreden als je een keertje slecht speelt. The Memory, de derde film tenslotte, laat het verval zien in de vorm van Caju. Eens een topvoetballer en wereldster, tegenwoordig een zwaarlijvige huisjesmelker met veel exen, een broer die hij alleen maar ziet als hij geld nodig heeft en een heleboel wannabe vrienden en vriendinnen. Toch lijkt hij niet ongelukkig, maar het idee voor de kijker blijft dat Caju graag meer uit zijn carrière had willen halen.