Verloren Maandag (1974)

Alternatieve titels: Way-out | La Gueule de Bois

België / Nederland

geregisseerd door Luc Monheim
met Roger Van Hool, Joris Collet en Monique van de Ven

Tomasz, een Poolse vluchteling, is op zoek naar Lenka, een jonge vrouw die hem destijds hielp zijn moeder door het IJzeren Gordijn te loodsen; maar dit is niet zo eenvoudig. Hij zwerft door Antwerpen in het gezelschap van alcoholisten, landlopers en andere verschoppelingen. Hij leert ook het wereldje van de immigranten kennen. Hij heeft een kortstondige relatie met Linda, een door het lot getekende vrouw. Tijdens zijn verblijf in de stad wordt Tomasz op sleeptouw genomen door enkele kleine criminelen die hem helpen te overleven.

Een 'vergeten' film?
Monique van de Ven ging blijkbaar (tijdelijk) dezelfde weg als 'Billeke', al was het voor Monique van de Ven wellicht een eenmalig uitstapje naar de Vlaamse film?
Way-out is de Nederlandse titel.

Is in België op dvd verschenen bij het label Belfilm

Hmm, maar eens bestellen.

robertus65
Echt een Belgische dvd uitgave, het plat Antwerps is nauwelijks te volgen, ze praten bijna allemaal zoals Ivan Heylen zingt, dus voor ons Ollanders klinkt het alsof ze allemaal een pintje teveel op hadden, en de de Franse ondertitels zitten ook nog vastgebakken in het beeld. De film heeft wel wat van 'Het Dwaallicht', maar deze is in alle opzichten minder. Al met al een waardeloze film die zijn naam eer aan doet.