Im Spiegel der Maya Deren (2002)

Alternatieve titel: In the Mirror of Maya Deren

Oostenrijk / Tsjechië / Zwitserland / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Martina Kudlácek
met Maya Deren, Stan Brakhage en Judith Malina

Documentaire die het leven van de legendarische artieste Maya Deren reconstrueert. In 1917 werd ze in Kiev geboren en ze groeide uit tot een centrale figuur in de Amerikaanse avant-garde beweging in de jaren veertig en vijftig. Ze is het meest bekend om haar baanbrekende werk in de experimentele film en als een voodoo-aanhangster. Ze stierf in New York op 44-jarige leeftijd. De documentaire gaat op zoek naar de persoon Maya Deren en zoemt hierbij in op haar grootste levensthema's: filmkunst, choreografie, dans, rituelen, voodoo. In de voetstappen van deze belangrijke vrouw die een pioniersrol vervulde in de twintigste eeuw bezoekt de film de plaatsen en mensen die een rol in haar leven hebben gespeeld om op die manier het beeld van een moderne mythe te schetsen.