Kaminnyy Khrest (1968)

Alternatieve titels: The Stone Cross | Kamennyy Krest | Каменный Крест

Sovjet-Unie

geregisseerd door Leonid Osyka
met Borislav Brondukov, Daniil Ilchenko en Yekaterina Mateyk

Een boerenfamilie bewerkt al generaties lang dezelfde heuvel in een kleine gemeenschap van landeigenaren, maar in de moderne tijd kunnen ze niet meer mee. De jongste leden van de familie hebben besloten naar Canada te emigreren, maar voor de oude vader voelt het aan alsof hij sterft. Hij plaatst een stenen kruis boven op zijn heuvel, opdat de rest van het dorp nog aan hen zal denken.

avatar van beavis
De regisseur schijnt sterk beinvloed te zijn door Hadaka no Shima (1960) en dat is qua setting in deze film wel goed te geloven, hoewel het camerawerk toch meer te maken heeft met Tini Zabutykh Predkiv (1964) , de invloedrijke film van de Georgische Poetische cinema stroming waar deze film ook deel van uit maakt. De sfeer is verder behoorlijk "gothic" en hangt af en toe richting Sokurov... bijzonder filmpje!

avatar van Querelle
beavis schreef:
de Georgische Poetische cinema stroming

Ik weet niet hoe het precies met die stromingen zit, maar deze film en die van Parajanov die je noemt, komen uit Oekraïne.

avatar van beavis
uit de wiki:
Sergei Parajanov was Soviet Armenian film director and artist who made significant contributions to Ukrainian, Armenian and Georgian cinema

volgens mij gooien ze het zelf dus ook af en toe door elkaar
Soms zie je ook Ukrainian Poetic Cinema staan als stroming, maar volgens mij doelt men dan toch op dezelfde aan Parajanov verwante filmmakers