Back Home (2006)

Documentaire

geregisseerd door J.B. Rutagarama
met J.B. Rutagarama

Op z'n zeventiende werd J.B. Rutagarama het doelwit van Hutu-milities die met hun zwaaiende machetes vele slachtoffers maakten. Terwijl tientallen van z'n familieleden werden afgeslacht, wist J.B. te overleven en in z'n eentje uit Rwanda te ontsnappen. Jaren later besloot hij zijn verdriet onder ogen te komen en keerde hij terug naar Rwanda. Op deze persoonlijke reis deelt J.B. Rutagarama niet alleen zijn verdriet, maar ook zijn verrassende vreugde.

avatar van Decec
Wat een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal volgen...
Wat een drama...
Geen HD aanwezig...

avatar van morpheus2000
stinissen schreef:
Waar gezien beste Denise?

Ik ga er vanuit dat zij hem ook op Film1 heeft gezien. Althans daar heb ik hem wel gezien...

stinissen schreef:
Waar gezien beste Denise?

Ik lees net, ja het komt uit film1, Sudance, ben abonnee.

oki thx lijkt me een goede documentaire

avatar van Decec
ja het is wel goed documentaire programma, het is eigenlijk mijn genre niet, ik wil gewoon even zien

avatar van Jessen0wnt
Back Home

Ik heb al wat eerdere speelfilms gezien over de genocide in Rwanda, maar toch is deze documentaire een mooie toevoeging aan het leed wat een beetje in de doofpot is gestopt hier in het Westen. De docu laat vooral de gevolgen van de oorlog zien om emotioneel en nationaal-gevoel gebied en is daarin ook geslaagd. We zien de vluchtelingen, de gene die hebben gescholen (de echte Hotel Rwanda komt aan bod!) en krijgen ook een paar emotionele interviews te zien van ''de daders'' al is het in oorlogen nooit zo zwart wit te benoemen. Het is ook mooi dat J.B. d.m.v. deze docu een hoofdstuk in zijn leven probeert af te ronden, waardoor ik al snel een emotionele band had met de film.

Qua film is het niet heel erg bijzonder, het komt soms zelfs wat amateuristisch over. Je hoort veel wind en het camera werk is ook niet al te best, maar dat maakt de ervaring wel zo intens en lijkt het als een soort schoolproject wat natuurlijk zijn charmes kent.

Beleving is goed, kwalitatief niet het sterkste wat je zal tegen komen maar dat is vergeven. 3 sterren