Kita no Hotaru (1984)

1 stem

Japan

geregisseerd door Hideo Gosha
met Tatsuya Nakadai, Shima Iwashita en Kôichi Satô

Fireflies in the North speelt zich af in het kille en woeste Hokkaido, gedurende de beginjaren van het Meiji tijdperk. Takeshi Tsukigata (Nakadai) is een wrede bewaker van de Kabato gevangenis, waar veroordeelden heen worden gestuurd om wegen te bouwen die het woeste gebied open moeten stellen. Er doen onder de gevangenen al een tijdje verhalen de ronde over de verschijning van een geest, en ook Tsukigata begint zich zorgen te maken. Tot er plotseling een uit Kyoto gevluchte geisha opduikt...

Grimmige film over een barbaarse bewaker van dwangarbeiders, die onder barre omstandigheden gevangen zitten in een gevangenis op het noordelijke eiland Hokkaido. De film kent de beproefde ingrediënten van andere films van Hideo Gosha: geweld en mooie vrouwen. Hier en daar laat het verhaal een steekje vallen, wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt. Nochtans een alleszins onderhoudende film.