Constance aux Enfers (1964)

Alternatieve titels: Web of Fear | Aansporing tot Moord

1 stem

Spanje / Frankrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door François Villiers
met Michèle Morgan, Dany Saval en Simón Andreu

Een weduwe is getuige hoe haar losbandige buurvrouw door een jaloerse minnaar wordt gedood. Ze verbergt de moordenaar en wordt zijn geliefde, maar ze krijgt al spoedig chantagebrieven terwijl de jongeman zich wel erg onbekommerd buiten zijn schuilplaats waagt.

Er bestaan er heel veel van : Diaboliques rip offs...dit is er weer zo een, hier van de vergeten Villiers. Clouzot maar ook Hitchcock: rear window allicht met een verveelde, eenzame Morgan die zij het zonder verrekijker gluurt naar de buren en ziet hoe ze mekaar om zeep helpen. Het derivatieve scenario is gebaseerd op een romannetje van ene Ferrière, die dus schijnbaar op zijn beurt Boileau/ Narvejac plagieerde.
Het speelt allemaal in Parijs tijdens de augustusvakantie- anders zou het nog ongeloofwaardiger worden dan het al is- waar eenzame weduwe Morgan in haar verveling haar onuitstaanbare overburen Andreu en Saval begluurt. Saval weer eens als bimbo en zo te zien ook in terminale anorexia fase- dat bestond toen blijkbaar al- van wie we met plezier zien hoe haar vriendje Andreu( gekend Hispanocultregular in deze co- productie) haar wurgt. Ook Morgan is tevreden. Helaas ziet Andreu dat hij is betrapt door Morgan...zou een witness to murder variant kunnen worden, in feite echter wordt het een wat absurde romance waarin Morgan zich ontpopt tot cougar die gaarne Andreu helpt en zijn minnares wordt ! Edoch : ne reveillez pas une cougar qui dort...wat wel gebeurt als de gebruikelijke chantagespelletjes beginnen, en Morgan een uiterst onprettige ontdekking doet, die we als kijkers trouwens al zagen aankomen...net als het slot. "Verklap het niet " smeken ons de slotcredits, maar ik vrees dat die smeekbede overbodig en zinloos is.
Absurde en derivatieve genrefilm kortom, ik ben echter dol op deriviatieve, absurde, zichzelf serieus nemende genrecinema dus heb hem probleemloos uitgezeten. Niet meteen aanbevolen voor de meesten echter, vrees ik. Ik vond Morgan wel goed als wanhopige cougar en eenzame huisvrouw eigenlijk, weet niet wat er zo belachelijk aan is.
Helaas was Villiers echter geen hele grote, brengt het weer als een verfilmd toneelstuk al komt de sfeer van een dode grootstad hartje zomer wel goed over. Goede score ook van Bolling. Het is overigens een co- productie met niet alleen Andreu maar nog wat Spanjolen die slechts om die reden werden ingehuurd, onder wie de ouwe Rigaud.
Deze prent is niet uitgebracht op DVD met anderstalige onderschriften, echter wel in deze contreien in de bios gereleased onder de titel " Constance in de hel " , veel mensen moeten dit dus gezien hebben. Wie ?