Nijntje de Film (2013)

Nederland
Animatie / Familie

geregisseerd door Hans Perk
met de stemmen van Barry Atsma, Eva Poppink en Hanna Verboom

Nijntje bezoekt met haar vriendjes de dierentuin. Samen gaan ze op een spannende en vrolijke speurtocht langs de dieren, waar het publiek actief aan kan deelnemen. Nijntje speelt spelletjes, zingt liedjes en ontdekt op het eind een grote verrassing.

avatar van baspls
Nog steeds een gemiddelde van 3,84? Maar 16 stemmen, had wel verwacht dat er een hoop lolbroeken kwamen die 0,5's gingen uitdelen. Moet hem eens kijken.

zeemeerna schreef:
zelfs voor de allerkleinsten nog saai. Veel kleuters en peuters liepen na een half uur verveeld rond in de zaal. Er was eigenlijk maar 1 grappige scene met die apen, verder was het heel traag en totaal geen 'actie' . Voor mij als ouder een tergend lange zit.

Hier sluit ik me bij aan.

avatar van mcdaktari
Wat een hoge waardering hier op MM 3,71 tot nu toe? Ik vind het nogal.

avatar van rolfkunst
Leuke film, maar dat gevit op Knorretje, daar word ik niet goed van.

avatar van mjk87
Nijntje de Film (al bekt de Engelse titel beter); ik ben op zich wel liefhebber van het werk van Bruna, en tezamen met de korte speelduur en het hoge gemiddelde maakte het wel dat ik deze zien wilde.

Geen gewoon tekenwerk maar stop-motion dus. Jammer, want juist het werk van Bruna is zo heerlijk simpel en strak, dat kan met stop-motion (hoezeer ze ook hun best doen) nooit lukken. Bovendien zijn de kleuren te licht en te fris. Verder kan ik het waarderen dat men Nijntje voor een film geen groot avontuur laat beleven, maar gewoon een dagje dierentuin. Niet dat het daardoor goed of spannend wordt -en het constant aanspreken van het publiek is ook irritant- maar het heeft al met al iets schattigs. Wel is het ook gewoonweg saai en nauwelijks uit te zitten. Het liedje steeds tussendoor is dan wel weer erg fijn. Maar vooruit, ik ben mild: 2,0*.

avatar van Donkerwoud
Lastig om een film op waarde te beoordelen als je al achtentwintig jaar niet meer tot de doelgroep behoort.'Nijntje de Film' (2013) doet dan ook geen concessies om de volwassen kijker te plezieren. Geen verborgen grapjes. Geen actie en sensatie. Veel herhaling en simpele plotlijntjes. Veel zemelige liedjes over de handelingen die de personages op dat moment aan het doen zijn. Soms ook van die vervelende zoekspelletjes waarmee ook 'Dora the Explorer' het kleine grut aanspoort om mee te tellen of te zoeken. Al werkt het themaliedje 'ga met ons mee en zoek de schat' bijzonder aanstekelijk, zeker ook omdat de dialogen vaak niet verder komen dan 'het is een krokodil' en 'het is een kameel'.

Het enige wat ik deze productie 'serieus' aanreken is dat het geen recht doet aan het authentieke van Dick Bruna. Wat mjk87 ook al aangeeft: de frisse, speelse stop motion maakt het meer tot een eigen iets dan dat het de kracht van zijn eenvoudige tekenstijl laat zien. Nijntje gaat over echte kinderen in de echte wereld, dat ze konijntjes en biggetjes zijn is maar bijzaak. Hier zijn het toch vooral pratende dieren in een fantasiewereld die de spelregels volgt van de gebruikelijke kindertelevisie. Het enige 'Nijntje-gevoel' kreeg ik toen Knorretje Big niet met zijn beentjes bij de fietstrappers kan komen terwijl zijn vriendjes van hem wegfietsen. Mijn hart brak: 'Ik wil wel fietsen, maar ik ben te klein voor de fiets'. Maar het is een klein pareltje te midden van veel afgevlakte vrolijkheid.

avatar van Donkerwoud
Krijg net het bericht binnen dat mijn zus hem met mijn neefje van drieënhalf heeft gekeken. Hij vond het stom en wilde autofilmpjes kijken op YouTube.