Sergej in der Urne (2010)

Alternatieve titel: Sergej in the Urn

Duitsland
Documentaire / Familie

geregisseerd door Boris Hars-Tschachotin
met de stem van Ulrich Matthes

Charismatisch, onvast, egocentrisch en bijna vergeten... Sergej Tschachotin (1883-1973) is, net als de tijden die hij zo goed verpersoonlijkt, een moeilijk man om te beschrijven en vooral om te begrijpen. Hij was een wetenschapper met een grote reputatie, een vriend van zowel Pavlov als Einstein, een revolutionair en pacifist en een toegewijd tegenstander van het fascisme. Zijn privéleven was eveneens bijzonder, hij had vijf huwelijken en kreeg acht zonen. Vier van zijn zonen, die op grote afstand van elkaar wonen, vertellen het levensverhaal van hun vader. Terugkijkend op de periode tussen de Russische Revolutie en het begin van de 21ste eeuw gaat zijn kleinzoon, regisseur Boris Hars-Tschachotin, na hoe hun individuele levens met elkaar vervlochten waren. Net zoals gedurende zijn leven was de weg die zijn urn aflegde rusteloos en nam deze onverwachte bochten. Tijdens het filmen vond Boris Sergej de urn terug in de woonkamer van zijn grootoom Eugen.