Night Plane from Chungking (1943)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Ralph Murphy
met Robert Preston, Ellen Drew en Otto Kruger

China, 1943. Zonder lichten aan rijdt een bus door de slagregens over de modderige Assam Road. De bus is op weg van Chunking naar de Indiase grens. De buspassagiers zijn onder andere Albert Pasavy, een European met onbekende nationaliteit, de missionaris Dr. Van Der Liden, de Franse officier majoor Raoul Brissac en de Wit-Russische gravin Olga Karagin. Ook reist mee de oude Chinese madame Woo, die op een belangrijke diplomatieke missie naar India is, en haar reisgenote, de Amerikaanse Rode Kruis-verpleegster Ann Richards. De reis komt tot stilstand, omdat Japanse vliegtuigen de weg bombarderen. Bij dit bombardement wordt een vrachtwagen met munitie geraakt, waarbij veel Chinese soldaten sterven. De Chinese commandant zet de gewonde soldaten in de bus en stuurt deze naar een nabijgelegen geheime luchthaven, waar de Amerikaanse kapitein Nick Stanton de leiding heeft. Stanton wil de buspassagiers op het vliegtuig naar India zetten, maar komt er dan achter dat gravin Olga Karagin een spionne is.