Sudoeste (2012)

Alternatieve titel: Southwest

Brazilië

geregisseerd door Eduardo Nunes
met Simone Spoladore, Raquel Bonfante en Julio Adrião

Nunes' debuut voert de kijker in adembenemend mooi zwart-wit en cinemascope mee naar een magisch Braziliaans kustdorpje. Hoofdpersoon is Clarice: ze sterft en wordt geboren, ze zwiert op de draaimolen en flirt erop los - en dat allemaal in één dag. Om haar heen voltrekt het leven zich in het bekende, alledaagse tempo.

starbright boy (moderator)
Adembenemend mooie film. Zeer van onder de indruk. Ik kom hier nog op terug.

avatar van Hannibal
Cinemascope

Dit lijkt me toch wel een genot om te zien. Zeer nieuwsgierig...

starbright boy (moderator)
Sterker nog: Het is 3.66:1. Extreem breed dus.

starbright boy (moderator)
Hoewel het niet de originele reden voor de naam was heeft Brazilie geen zuidwesten. En eigenlijk is dat de mooiste verklaring van deze titel. Een deel van Brazilie dat niet op de kaart staat. Sudoeste is een magische en prachtige film uit dat deel.

Wat meteen opvalt bij Sudoeste is het hele brede beeld (3.66:1) . Daardoor is er meteen veel te zien, zoveel dat ik vast nog wel wat gemist heb. Ook bij close ups geeft het een heel apart effect. Alleen dat maakt deze film al bijzonder.

De film is geschoten in zwartwit, in heel zorgvuldig gekozen shots. Soms doet het aan Bela Tarr denken, maar dan wat minder radicaal en uitgesproken (in de zin dat de scenes van Nunes een stuk korter zijn). En de sfeer is ook anders, veel meer sprookjesachtig en optimistischer.

Ik hou van regisseurs die vooral ook casten op sprekende gezichten. En daar staat deze film gelukkig bol van. Of het nu gaat om de oudere dame in het begin (blijkt een oude, beroemde Braziliaanse actrice te zijn die zelfs nog in Orfeu Negro speelde), of om de jonge Joao, de gezichten spreken zijn mooi en spatten van het scherm.

Een ander heel sterk punt is het weergaloos sterke sounddesign. Nunes is van huis uit soundesigner en dat was te merken. Ik heb in niet zo vaak zo mooi films gehoord. De benadrukte geluiden en de muziek. Erg mooi.

Inhoudelijk is de film een duister, maar uiteindelijk optimistisch sprookje, met referenties aan religie (zowel Christelijke als voorchristelijke) en mythogie. De film blijkt echter ondanks het magisch realisme iets heel aards houden.

De film heeft jaren terug al wat ontwikkelingsgeld van het Hubert Balsfonds gehad, maar het heeft een jaar of acht geduurd voordat regisseur en producent de film van de grond kregen. Denk qua stijl een beetje aan een minder uitgesproken Bela Tarr (want de scenes van Nunes zijn korter). Ben blij dat de film er uiteindelijk gekomen is. Hoogtepunt van het IFFR voor mij dit jaar. Jammer dat de tigerjury daar anders over denkt.

Nunes volgende film wordt een verfilming van een onvoltooide roman van Albert Camus. Ik kijk er nu al naar uit.

avatar van LimeLou
Wat houdt een 'groot' beeld precies in dan? Een zeer geavanceerde aspect ratio? Beetje een newbie-vraagje, sorry

PS: deze werd alleen gedraaid tijdens het filmfestival in Rotterdam? Is er al iets bekend over een R2 DVD/ Blu-Ray release bekend?

starbright boy (moderator)
Deze film heeft een extreem brede aspect ratio, De meeste films zijn 1:1.66 of 1::1,85 en af en toe 1: 2,35. Van de veelvoorkomende beeldformaten is dat de breedste. Oude klassiekers van voor 1950 zijn zelfs vaak 1:1.33.

Deze is 1:3,66. Dat betekent dat voor elke centimeter in de lengte van het beeld je 3,66 in de breedte hebt. Als je 'm op TV zou kijken zal je flinke zwarte balken onder en boven zien op je TV.

avatar van LimeLou
Erg fijn om te weten. Dank je!

Ik lees in een interview in de Daily Tiger #5 dat de film is geschoten op 16 mm film. Ik ben benieuwd hoe het dan met de beeldkwaliteit zit bij een projectie op een groot scherm. Een bijverschijnsel van het anamorphisch proces van opnemen(brede beeldhoek samendrukken op de filmstock) en projecteren(beeld uitrekken naar normale verhoudingen) is namelijk dat de projectie er erg korrelig door wordt, gezien de visuele informatie op de filmstock horizontaal enorm vergroot wordt geprojecteerd (zelfs bij een 35 mm opname zou dat al het geval zijn).

Ik denk dat de film vanwege zijn formaat op een standaard televisie ook weinig effectief zal zijn. De hoeveelheid detail die zo'n grote beeldhoek oplevert zal nagenoeg onzichtbaar worden, doordat het een smal balkje op je scherm wordt. Een blu-ray kan misschien uitkomst bieden omdat daarvan de resolutie beter geschikt is voor een projectie op een (redelijk) groot scherm (voor de mensen met een thuisbioscoop?). Hopelijk wordt de film gedigitaliseerd zodat hij in ieder geval in de toekomst in filmhuizen(waar de analoge filmprojectoren ook aan het verdwijnen zijn) vertoond kan worden.

starbright boy (moderator)
Het was geen traditionele 16mm naar meer blowup, want de film was helemaal niet korrelig (wat ook mooi kan zijn als stijlkeuze). Hoe het technisch gedaan was weet ik niet meer, al heeft de regisseur er wel wat over gezegd.

In het programma van ForumImages (Groningen) las ik dat deze film daar gaat draaien (26 augustus) in het kader van World Cinema Festival On Tour. Bij de programmering van het festival zelf staat de film er helaas (nog?) niet bij, ik ben benieuwd of deze film vertoond gaat worden.

avatar van rensie32
Volgens jouw link draait hij nergens, dit klopt toch hopelijk niet? Dit lijkt me toch een hele interessante film.

Goede link (bedankt Verhoeven)

Draait dus (On Tour):

FORUMIMAGES, GRONINGEN
ZO 26 AUG | 14.00

FOCUS, ARNHEM
DI 4 SEPT | 21.30

LUMIÈRE, MAASTRICHT
WO 12 SEPT | 19.30

En ook in het eigen programma van World Cinema Amsterdam (jammer dat de afbeelding op de site naar een ander formaat is gecropt):

ZA 11 AUG - 18:15
DI 14 AUG - 19:15

Ow wacht, er is al een topic over.

Enkele korte gedachten na het zien van Sudoeste: een magisch-realistische vertelling van een familiedrama.

Het is niet precies duidelijk vanuit welk perspectief het verhaal verteld wordt. Enkele opties:
- De oude Clarice blikt terug op een traumatische gebeurtenis in haar leven.
- De dochter van Clarice droomt over hoe het leven van haar moeder zou zijn geweest (want ze verandert in Clarice op het moment dat ze in slaap valt: let op het geluid dat dan gefilterd wordt).
- De geest van de overleden Clarice probeert rust te vinden door aan de betrokkenen de feiten duidelijk te maken.

In de film wordt op sommige momenten goed gebruik gemaakt van het extreme beeldformaat. De mooiste shots bevatten afwijkende composities die je ogen over het scherm heen trekken. Verder bevat de film veel afwisseling in belichting, met name bij sommige close-ups leverde dat prachtige beelden op. Ik vond de beelden overigens best korrelig over het algemeen. Ik denk dat dat bij opnames met weinig licht onvermijdelijk is, als er geen kunstmatige belichting word gebruikt.

Mooi sound design, zoals SB al aangaf; kraakheldere opnames van de omgeving, waardoor de beelden een tactiele kwaliteit krijgen. Daarnaast is er een soundtrack die erg sfeer bepalend is (de weergave ervan op kwaliteitsspeakers op hoog volume in de bioscoop is daarbij erg bepalend).

De overeenkomst met Tarr lijkt te zijn dat de omgeving zo'n belangrijke rol speelt (en in z/w natuurlijk), verder zie ik weinig overeenkomst. De rijders komen voor mij overigens niet in de buurt van de betoverende shots van Tarr.